Tuesday, November 29, 2016

Diaspora românească de dinainte de 1989

Am avut rude care au părăsit țara înainte de 1989 și când i-am întâlnit mi-au povestit calvarul trăit de fiecare dintre ei, datorită celorlalți români care niciodată nu le-au sărit în ajutor. Ba mai mult au căutat să-i trateze ca pe niște sclavi. Prietenii mei âlecați mi-au zis că la fel de fel de ocazii a văzut cum unii își aruncau altora tot felul de invective și din securițti unii nu-i scoteau pe câte unii mai altfel decât ei. Un singur prieten al meu se lăuda când ne-am întâlnit după niște ani de la terminarea facultății că o duce bine. Misterul tot el l-a dezlegat. Soția lui era armeancă și comunitatea armenilor este foarte unită și se ajută între ei. La români nu este așa. Prin 1990 și eu am văzut pe propria-mi piele cum se poartă românii cu unii care veneau în occident. Numai că eu nu era pe poziția de transfug și am răspuns foarte dur modurilor lor de a fi ciudați, refuzând să-i întâlnesc chiar dacă oficialii străini mi-au sugerat să stau de vornbă cu ei. Le-am explicat ce și cum și nu au insistat. Și mai târziu un tip fugit din Ro prin 1980 a dovedit că nu este altfel, chiar dacă ajunsese și el ceva. Dar mie nu trebuie să mi se întâmple o chestie de două ori. L-am exclus din proiecte și punct.
Sunt foarte bucuros să știu că diaspora românească de după 2000 este cu totul alta, că românii din diaspora:
- sunt uniți;
- se ajută unii cu alții;
- sunt organizați;
- contribuie la democratizarea țării;
- își ating obiectivele pentru care au plecat din țară;
- sunt fericiți;
- vin când pot în șară;
- se întorc să devină parlamentari;
- revin să propage aici ce au învățat în țările unde au stat ani buni.
Aștept momentul când aici salariile vor fi tot atât de bune ca în Germania și când locurile de muncă vor fi nerestricționate și se vor întoarce toți cei ce au plecat de nevoie. tare aș vrea ca diaspora să fie cu mult mai puțin numeroasă decât este acum, pentru că țara are nevoie de fiii și de fiicele ei, dar pentru asta mama lor, adică țara trebuie să fie bună și să le ofere pe lângă dragoste și condiții de viață foarte bune, nu la blană ca acum.

(28 noiembrie 2018)

No comments:

Post a Comment