Saturday, July 15, 2017

Copiile în informatică

În informatică sunt lucruri care se fac extrem de ușor și cu costuri aproape nule, dar cu pierderi îngrozitor de mari. Cine a lucrat cât de cât pe un calculator știe ce înseamnă a crea un fișier și mai ales, știe ce înseamnă să-l ștergi sau să-l distrugi din greșeală. De asemenea, toată lumea știe că apar uneori și incidente, iar nesalvarea unui fișier este deja un lucru grav, căci pierderea are consecințe dintre cele mai neplăcute din moment ce se lucrează direct pe calculator și nu există nicio foaie de hârtie cu însemnări intermediare.
Se zice că cel mai bun sfat este să nu dai sfaturi. Eu însă, îmi permit să dau sfaturi, ca nimeni să nu pățească ceea ce eu am pățit de multe ori, deși m-am străduit să nu pățesc. Luat de val nu am respectat propriile-mi reguli și am pierdut multe texte, ceea ce a însemnat enervare totală și muncă multă, cu conștiința că nu am realizat text mai bun decât cel pe care l-am pierdut.
De aceea, zic vouă, muritorilor ce nu trebuie să treceți prin chinuri inutile:
- când creați un fișier dați-i un nume semnificativ, iar la nume adăugați data la care l-ați creat și versiunea; dacă fișierul se ocupă de ordine de plată în denumire să fie cui se face plata, data și versiunea, adică plata-popescu-201707015-01, plata se face către Popescu, la data de 2017-07-15 și este versiunea 01; nu trebuie să fie prea lungă denumirea; dacă se dorește o anumită ordine a fișierelor, acestea se vor numerota 001-coperta1, 002-coperta2, 003-introducere,..., 100-bibliografie, 101-anexa1, 102-anexa2, 103-lista-grafice; este de dorit ca o regulă stabilită și verificată, să fie folosită tot timpul, pentru a regăsi rapid fișierul de care avem nevoie;
- când avem un fișier pe care dorim să facem adăugiri sau modificări, înainte de orice copiem fișierul sub același nume, numai că mărim cu o unitate numărul versiunii; fișierul plata-popescu-201707015-01 va deveni plata-popescu-201707015-02 și pe acesta cu versiunea 01 vom lucra noi; dacă cineva vrea fișierul original, evident îi oferim plata-popescu-201707015-01; dacă ne dăm seama că tot ceea ce am lucrat pe versiunea 02 nu prea este în regulă, copiem plata-popescu-201707015-01 ca versiune 03, deci fișierul copiat va fi plata-popescu-201707015-03 și vom lucra pe el;
- indiferent că lucrăm pe fișierul original sau pe o versiune a acestuia, se impune să facem periodic, să zicem la 10 minute, la 15 minute sau chiar și mai des, salvări ale conținutului pe care l-am creat acolo; dacă nu facem acest lucru, este posibil să avem surpriza de a pierde conținutul nou creat, datorită unor cazuri de forță majoră, dintre care acțiunile unor viruși sunt determinante;
- când avem niște fișiere la care am muncit cu trudă, datorită faptului că noi trebuie să fim prevăzători în raport cu incidentele ce apar legate de distrugerile accidentale prin ștergere sau pur și simplu prin defectarea suportului fizic, a salva fișierul pe un suport extern este necesară; tot ca măsură de siguranță, fișierul va fi trimis pe poșta electronică avându-ne ca de stinatari tot pe noi; dacă avem zone de hard disk alocate altundeva și știm că acolo stocarea este foarte sigură, vom salva fișierul acolo; totul este să lucrăm ordonat, pentru că chiar dacă fișierele sunt salvate, dar avem un haos desăvârșit pe suporții unde facem salvările, evident este ca și cum nu le-am avea, pentru că nu vom găsi acele fișiere exact când avem nevoie de ele.
Mai sunt și alte chestii ce trebuie știute, dar este bine să nu vă plictisesc eu cu sfaturi de-ale mele bătrânești. Uneori este bine ca fiecare să mai învețe și din propriile greșeli și să ajungă la proceduri eficiente pe cont propriu. Important este să căutăm să nu muncim mult și fără rost, doar din cauză că nu ne-am străduit să ne fie bine, ca să nu ne fie rău.




(15 iulie 2017)

No comments:

Post a Comment