Friday, July 21, 2017

Doar 3,3 de miliarde Pitești-Sibiu?

Mare tărăboi mare că autostrada Pitești-Sibiu nu mai costă 1,7 miliarde, ci 3,3 miliarde. Se știe că o autostrodă este unicat și costurile medii pe kilometru au mari fluctuații de la una la cealaltă. A face o comparație a costurilor pe kilometru la noi cu costurile din Germania sau din America nu este o erezie, este o blasfemie. Într-o țară unde la 20 de milioane de locuitori nu există nici 1.000 km de autostradă în anul 2017, iar în 2017 nu s-a dat în funcțiune niciun kilometru de autostradă, a discuta despre costuri medii pe kilometru este mai mult decât o mare porcărie, este premisa că nici această autostradă nu se va face în vecii-vecilor. A vorbi despre eficiență la această investiție înseamnă pur și simplu a vedea diferențele dintre a o avea și a nu o avea. Exts exact ca aia be let, vorba colegului meu Shakespeare, cum zicea Zgonea care era coleg cu Mihăiță Viteazu.
Se știe că acum durata unui drum de la Pitești la Sibiu este de 5 ore. Se știe că dacă ar fi autostradă, s-ar parcurge distanța în 2 ore. Deci existența autostrăzii ar însemna o eficiență de 3 ore. Să zicem că pe ruta Pitești-Sibiu circulă zilnic 1.000 de autovehicule. Deci zilnic s-ar economisi 3.000 de ore. Într-un an economia ar fi de 1.095.000 ore, rotunjit 1.000.000 ore. O autostradă are durată medie de folosire de 50 de ani, adică autostraga ar aduce o economie de 50.000.000.000 ore. Dacă se fac estimări la consumurile de combustibil de 10 euro pe oră în medie, se economisesc 500.000.000.000 euro . Dacă se adaugă cei 20 de euro pe oră de salariu ai unui șofer, mai vine o economie de 1.000.000.000 de euro. Faptul că autostrada în sine are efecte benefice pe forța de muncă, pe dezvoltarea zonală, pe dezvoltarea de industrii conexe să zicem undela la 200 euro pe oră, numai până la construirea și darea în folosință a ei,  economia ar fi 10 miliarde de lei. Deci, atât timp cânt autostrada Pitești - Sibiu nu depășește 10 miliarde de lei, nu-i bai, bă, jurnaliștii lu'pește!

(22 iulie 2017)

No comments:

Post a Comment