Friday, June 15, 2018

Vârsta de facultate

Așa cum în mod natural o femeie are capacitatea optimă de a purta o sarcină și de a naște undeva la vârsta de sub 45 de ani, tot așa și durata optimă de a face o facultate este între 18 -30 de ani. Este greu de apreciat puterea de a învăța pentru examene a unei persoane trecute de 70 de ani. Am apreciat întotdeauna pe cei care muncesc, pe cei care învață. Era la facultatea de Cibernetică un tâmplar de peste 46 de ani care era student. Venea la cursuri, se așeza în bancă și am înțeles că se prezenta cot la cot cu ceilalți tineri la examene. Jos cu pălăria. Dar era tâmplar. Nu prea cred că un deputat sau un senator sau orice alt fel de demnitar, care a terminat liceul la 40 de ani, dintr-o dată și-a găsit vocația de a face o facultate, un masterat și un doctorat. Am avut ocazia pe când eram președinte de bacalaureat să văd nu demnitari, ci funcționărași care veneau să susțină acest examen și le-am cerut să recite o poezie, dar nu cățeluș cu părul creț, la examenul oral de la literatură, pentru a trece acel examen. Unul mi-a declarat că atunci a fost prima dată în viața lui când a învățat ceva. Este clar, nu?
Îmi aduc aminte că atunci când a fost scandalul cu admiterile în ASE prin 1975, un personaj avea înscrisurile de la examenele unui super-politician. Acele înscrisuri au fost și moneda de schimb a libertății lui. Să nu-mi spună mie nimeni că un demnitar se așează în bancă asemeni oricărui muritor de rând și dă o admitere la doctorat și se mătură cu el tot cum se procedează cu ceilalți. Îmi aduc aminte pe când esra asistent stagiar, în vremea comunismului, că un barosan avea să susțină două referate. A venit cu un A8 și a zis el ceva. Niște sclavi, trpăduși și lingăi din catedră au vorbit de m-am plictisit eu și în final au trecut cu succes cele dou= așa-zise referate care nu existau de fapt. Am înțeles că acum din prea mult super-secret, chiar teze de doctorat s-ar afla între coperțile vide ale unor dosare de doctorat stocate în niște arhive speciale. Sunt doar bârfe, căci îmi imaginez că nimeni nu-și pune pielea la saramură să facă un grangure doctor fără ca acesta să fi scris și el acolo cel puțin 50 de pagini. Oricare barosan are și el niște linge-blide care să-i scrie ceva acolo măcar de fațadă dacă nu ceva să bubuie pământul ca originalitate și valoare.
La facultate este și mai ușor. Chestia de care sunt sigur se leagă de faptul că nici în necrolog și nici pe crucea cuiva nu scrie vârsta terminării facultății, după fiecare dintre noi rămâne ori un Dumnezeu să-l ierte ori ducă-se-n morții măsii. Știu asta că prea des am auzit, deși în credința noastră milenară zicem că despre morți, să vorbim numai de bine, că ei nu au cum să se apare. Nici măcar viii nu au cum.

PS: aici nu am scris despre geniile care fac doctorate la 16 ani și nici despre bărbați care procrează la 95 de ani.


(15 iunie 2018)

No comments:

Post a Comment