Sunday, June 24, 2018

Un DVD memorabil cu opera AIDA

Știam de DVD-ul cu opera AIDA într-un spectacol la Opera din San Francisco din anul 1981, având o distribuție de exccepție, după cum urmează:
Aida: Margaret PRICE
Radames: Luciano PAVAROTTI
Amonasro: Simon ESTES
Amneris: Stefania TOCZYSKA
Regele Egiprului: Kevin LANGAN
Ramfis: Kurt RYDL
Orchestra și corul Operei din San Francisco
Dirijor: Garcia NAVARRO
Am urmărit multe puneri în scenă și multe distribuții cu acestă operă. Ceea ce am văzut și auzit îmi pare a fi ceva cu totul special. În primul rând vreau să spun că dicția interpreților este perfectă. Se înțelege fiecare cuvânt rostit de ei. În al doilea rând, am recunoscut toate ariile cântate. Nu de puține ori mi s-a întâmplat ca în spectacole unde am mers pentru anumite arii, să constat că erau măcelărite. Am urmărit desfășurarea la nivel de detaliu. Totul a fost profesionist. Orchestra a fost foarte bună, nu i-a acoperit pe soliști. Corul a cântat și el cu claritate. Despre dansatori am numai cuvinte de laudă, căci nu eru grși, erau balerini adevărați care parcă pluteau.
Despre soliștispun doar atît: excepționali!
Luciano PAVAROTTI a fost un Radames de poveste, chiar dacă debuta în acest rol. Faptul că în multe emisiuni tv chiar acest DVD este referit, înseamnă că este una din aparițiile sale de cea mai bună calitate.
Margaret PRICE are un dramatism special în voce și în joc, comparând-o cu alte interprete o găsesc foarte bună, dozând excelent trăirile, fără niciun fel de excese în voce.
Stefania TOCZYSKA a fost o Amneris excelentă. Poate gresc eu prin faptul că nu reușesc să mă desprind de rolul Amneris interpretat de Elena CERNEI a noastră, care din punctul meu de vedere este referința.
Ariile așteptate de mine au avut interpretări model și acest DVD este în galeria celor mai bune cu opera Aida de Giuseppe VERDI. O explicație este și vârstele foarte potrivite pentru înalta performană ale cântăreților. Soprana Margaret PRICE avea 40 de ani. tenorul Luciano PAVAROTTI avea 46 de ani. mezzosoprana Stefania TOCZYSKA avea 38 de ani. Cred că un rol important îl are managementul, căci totul a decurs ca la carte, fiind o înregistrare din spectacol. Aș zice, comparând cu ce se mai întâmplă pe colo și pe colo că a fost un spectacol perfect. Despre decoruri, despre mișcarea scenică și despre lumini, numai cei care văd DVD-ul au să facă evaluările de rigoare. Aplauzele la scenă deschisă spun totul, știut fiind faptul că publicul de operă din San Francisco este unul deosebit de exigent.

(24 iunie 2018)

No comments:

Post a Comment