Friday, September 9, 2016

Mari sportivi în uitare

Lumea sportului la noi este într-o mare efervescență. Ceea ce este acum esențial mâine de vine banal, ceea ce ieri a fost normal, într-un context de o anumită factură devine fundamental. Totul este în continuă mișcare. Am văzut fotbaliști care în tinerețea lor au făcut lucruri deosebite, cum alții și-au bătut joc de talentul și de cariera lor. Unii au trăit constant în cinste și trai decent, iar alții au trecut de la bogăție la sărăcie lucie, de la extaz la agonie.
Există o chestie numită management de carieră, conform căreia se realizează și o proiecție în timp, așa fel încât fiecărei etape din viață să-i corespundă și resursele care să ofere acel nivel de confort specific, lipsurile nefiind componentă de luat în calcul. În caz contrar, evident, după terminarea perioadei de glorie urmează declinul și după aceea consecința imediată este sărăcia și nu oricare, ci sărăcia lucie, pentru că nu s-au făcut nici rezerve și nici nu au fost create premise pentru a face pașii următori într-o carieră.
Am văzut fotbaliști care ai jucat și la națională care au sfârșit uitați pe un pat de spital, am văzut sportivi care și-au ruinat cariera devenind criminali, am văzut sportivi care au devenit atât de săraci încât nimeni și nimic nu au cum să le sară în ajutor, atât de mare a fost procesul lor de autodistrugere. În opinia mea, trebuie făcuți câțiva pași importanți pentru toți sportivii de performanță, în ideia asigurării unui management al carierei. O abordare completă este cea legată de prezentarea clară și completă în mediile virtuale, astfel încât lumea să cunoască cu exactitate care au fost marile glorii ale sportului nostru și prin ce se caracterizează aportul lor la marile performanțe de ieri dar și de alaltăieri. În mediul virtual nu există restricții dure, ci trebuie doar să existe aplecare pentru crearea de articole în enciclopedii cu acces liber din care să rezulte:
  • recorduri;
  • participări la competiții;
  • diplome;
  • atestate;
  • filme;
  • medalii;
  • bucăți de ziare și reviste;
  • fotografii;
  • înregistrări audio;
  • obiecte personale;
  • mărturii ale altora.
Numai în acest fel se va reuși ca sportivi deosebit de importanți dar și sportivi cu rezultate fenomenale să fie cunoscuți și mai ales să fie apreciați și numele lor să le fie respectat. dar aceasta trebuie să se producă din ambele direcții. Sportivii trebuie să fie receptivi dar trebuie să găsească și persoana care să facă acele articole seci, bazate pe documente, fără nimic senzațional și mai ales ieftin. Mă laud că am găsit sportivi din zona culturismului cu care am colaborat și zic că am reușit să construies pentru mediul virtual imagini complete din care să rezulte cum au stat lucrurile. Este important ca imaginea sportivului să fie cea reală, care să puncteze ce a făcut el acolo pe stadion, în ring, la aparate sau pe pista de alergare. Am văzut azi un caz social cu un mare sportiv aflat într-o situație limită. Intrând pe wikipedia sau dând o căutare mai compelxă, nu am găsit nimic despre respectivul sportiv acum în vârstă de 72 de ani. Acum 10 ani el avea 62 de ani, vărstă la care există toate coordonatele pentru definirea cât mai completă în mediul virtual. Am găsit și sportivi care m-au refuzat în demersul meu. Trist, dar adevărat. Este important ca lumea să cunoască, dar primul pas trebuie să-l facă sportivul, mai ales dacă dorește să aibă control asupra a ceea ce se scrie despre el.


(10 septembrie 2016)

No comments:

Post a Comment