Friday, December 1, 2017

Tenorul Vasile MOLDOVEANU

Despre tenorul Vasile MOLDOVEANU cărțile de istorie a operei mondiale va scrie pagini frumoase pentru că artistul:
- are o voce frumoasă;
- are un timbru excepțional;
- are o întindere remarcabilă;
- este de un profund dramatism;
- își trăiește cu adevărat rolurile;
- impresionează de la prima notă;
- este o prezență scenică specială;
- are un joc de scenă complex.
Într-un cuvânt, Vasile MOLDOVEANU este tenorul pentru care marii compozitori dau senzația că au scris rolurile special pentru el.
Eram în  anii de studenție când am mers prima dată la Opera din București și  după ce m-am minunat de cum arăta sala aceea, am văzut spectacolul. În vremurile acelea ca student, nu am cumpărat program, care era o fițuică, dar am citi afișul. Erau acolo multe nume. Nu le-am reținut. Am văzut spectacolul. Când eram licean prindeam la radio transmisiuni de la Scala și auzisem mari voci ale lumii. Acum eram la un spectacol live și remarcam mici-mai difernțe, ca la un teatru de provincie. Totuși o voce mi-a rămas în minte, că performa ca la Scala. Am căutat-o a doua zi pe afiș. După aceea nu am mai văzut numele vocii aceleia. Din întâmplare am dat pe youtube de duetul dein Don Carlo cu Sherrill MILNES și Vasile MOLDOVEANU de la Met din  1980. Ceva-ceva mi-a revenit în minte. Am făcut săpături și vocea de atunci era vocea celui ce cânta în rolul lui Don Carlo. M-am felicitat că tot așa cum am făcut cu Ileana COTRUBAȘ pe care o acultasem la radio în Nel giardin del bello tot din Don Carlo. Atunci mi-am zis: iată vocea! În ambele cazuri confirmarea a venit după multe zeci de ani căci nu am avut informație înainte de 1989.
E o plăcere să intru pe youtube să ascult arii precum:
Che gelida manina și lista continuă pentru că Vasile MOLDOVEANU a cântat în multe opere și pe toate marile scene lirice ale lumii, dar au și fost înregistrate spectacolele în care el a jucat. Acum peste ani, remarcă prospețimea, tehnica și valoarea  acestei voci în contextul în care au apărut numeroși tenori de talie mondială, cu tehnică și cu calități remarcavile. Tenorul Vasile MOLDOVEANU este un clasic magnific.
Tenorul Vasile MOLDOVEANU este un nume de referință al operei românești despre care trebuie să se vorbească cu mult mai multă apăsarecăci valoarea rolurilor sale de pe marile scene ale lumii au însemnat mult mai mult decât ne imaginăm noi cei care până în 1989 am trăit izolați de lume.



(01 decembrie 2017) 

No comments:

Post a Comment