Istoricul de artă Vasile PETROVICI a studiat îndelung lucrările pictorului Ion POPESCU NEGRENI, a adunat mult material legat de opera acestui pictor și a avut acces la jurnalul maestrului. Dispunând de un material atât de vast, Vasile PETROVICI a optat spre a realiza un album de artă cu o structură mult mai complexă decât suntem obișnuiți.
La albumele de artă cu structură clasică întâlnim:
- o prefață,
- o prezentare a pictorului,
- o listă a expozițiilor,
- reproduceri după tablouri,
- lista colecțiilor și muzeelor care găzduiesc lucrări,
- bibliografia utilizată.
În cazul de față, în lucrarea referită prin:
Vasile PETROVICI (coordonator) - Ion POPESCU NEGRENI pictură, grafică, Editura PIM, Iași, 2021, 224 pag, ISBN: 978-606-13-6034-5.
întâlnim:
- un argument al autorului cărții (pagina 7),
- aspecte legate de tablourile maestrului (pagina 8),
- reproduceri după tablouri,
- fragmente de jurnal în ordine cronologică ( perioada 1977 - 1995).
Istoricul de artă Vasile PETROVICI s-a gândit să grupeze acele însemnări ale pictorului în capitole distincte precum: Despre tablouri, Gânduri despre artă (pagina 146), Vizite la expoziții (pagina 174), Întâlniri (pagina 182). Ultimele 25 de pagini conțin fotografii care îl reprezintă în marea lor majoritate pe pictor, de la copilărie și tinerețe până la vârsta de 94 de ani. Pentru a asigura o bună circulație a cărții, autorul a gândit ca textele să fie tipărite atât în limba română, cât și în limba engleză.
Reproducerile după lucrările pictorului și graficianului Ion POPESCU NEGRENI au fost selectate cu grijă și au informații precum tehnica utilizată, materialul și data, atunci când maestrul a precizat acest lucru.
De regulă se spune despre un album de artă că este privit. Lucrarea realizată de istoricul de artă Vasile PETROVICI trebuie citită cu mare atenție pentru a înțelege cu precizie lucrările prezentate, căci fiecare dintre acestea au un conținut mult mai departe de liniile de grafică sau culorile tablourilor în ulei. Cartea face un lucru cu totul remarcabil, acela de a nu explica tablourilor, căci fiecare admirator al operelor trebuie să fie liber să interpreteze ceea ce vede. El va fi ajutat de însemnările din paginile de jurnal ale pictorului. Explicațiile pictorului sunt suficiente, iar privitorul are posibilitatea să zăbovească asupra tabloului sau desenului și să descifreze ceea ce artistul a dorit să exprime fără a fi ghidat artificial sau forțat într-o anumită direcție, după dorința cuiva din exterior.
Trebuie să remarc aici calitatea graficii acestei lucrări și să adresez felicitările mele editurii PIM din Iași, care a reușit o adevărată performanță în a asigura distribuirea conținutului atunci când o lucrare necesita două pagini, pentru a avea atât redarea, explicația, cât și fragmentul de jurnal asociat.
(08 decembrie 2022)
No comments:
Post a Comment