Thursday, December 22, 2022

Uniforma și matricola la băieți

În vremea când eu am fost elev de liceu și erau vremuri grele, cu lipsuri nenumărate, elevii aveau:
- uniformă formată din cămașă, cravată, sacou pantaloni,
- șapcă de elev,
- matricolă cu școala unde învață și un număr de identificare,
- tunsoare foarte scurtă,
- pantofi negri închiși, fără modele.
Erau în acele vremuri diferite modalități de a menține disciplina în școală și pe stradă a tinerilor plini de energie, căci elevul indisciplinat era identificat după matricola de pe mâneca de la mâna dreaptă, după liceu și după numărul matricol. Am fost patru ani elev de liceu și am purtat patru ani uniforma de elev. Nu era un lucru deosebit, căci toți elevii de liceu aveau uniforme la fel, căci acele uniforme se găseau de vânzare în magazinele de confecții. Numai matricolele erau comandate de liceu și se distribuiau elevilor pe bază de tabel, contra cost. Tabelul conținea numele elevului și numărul înscris pe matricolă. Matricola se cosea pe mâneca dreaptă a sacoului de la uniformă.
Uniforma trebuia întreținută în ideea de a avea pantalonii călcați, de a avea pantofii dați cu cremă și lustruiți. Tunsoarea elevului era o problemă și profesorii îi atenționau pe cei care își lăsau părul să crească. Eu am fost adeptul tunsorilor foarte, foarte scurte din cauză că o astfel de freză îmi permitea să mă spăl pe cap foarte des și uscarea părului se făcea repede căci în acele vremuri nu existau uscătoare electrice de păr.
În opinia mea, a fi elev este o calitate a unei comunități selecte și purtarea uniformei arată apartenența la această comunitate. Nu oricine este elev, deci nu oricine are dreptul de a purta o uniformă. Dacă elevul este la un liceu mai deosebit, matricola de pe uniformă de la mâna lui dreaptă, conține informația și dintr-o dată, statutul său se schimbă instantaneu. Pe vremea mea, în Pitești erau trei licee, liceul BĂLCESCU cel mai bun, liceul GOLESCU și liceul ODOBESCU. Pe matricolă scria numele liceului.
Nu pledez pentru uniforma de elev. În USA, în școlile adevărate, elevii au uniforme. Nu sunt albastre, nu sunt simple, nu sunt banale, nu sunt enervante, ci sunt rezultatul opțiunii unui comitet, în urma unei analize și părinții se supun acelei decizii. Toți elevii poartă uniformă. Se vorbește despre efectul uniformei asupra personalității elevului. Eu cred că personalitatea unui tânăr se formează în multe feluri, dintre care cel esențial este legat de educația primită în familie și în școală. Un rol esențial îl au modelele pentru elevi. Este vorba de profesorul-model, de sportivul-model, de vecinul-model, de cântărețul-model, adică de toate persoanele cu care relaționează tânărul și cu care el își dorește să semene, servindu-i ca model.
Se vorbește de proiectul România Educată. este un proiect ambițios. În opinia mea, trebuie să existe școli diferențiate, după calitatea profesorilor, după exigență, după obiectivele urmărite. Dacă există școli excepționale, trebuie să existe și condiții excepționale, iar apartenența la comunitatea elevilor dintr-o școală excepțională se face obligatoriu prin purtarea uniformei de elev și prin aplicarea pe mâneca dreaptă a uniformei a matricolei. Numai așa se face diferența!


(22 decembrie 2022)

No comments:

Post a Comment