Saturday, December 17, 2022

Își mai fac românii biblioteci?

De când cu telefonia mobilă și cu Internetul, a scăzut apetitul oamenilor pentru cititul cărților. Lumea se informează de pe Internet. Dacă vrea omul să citească ceva, orice, intră pe Internet și citește.
Interesul oamenilor în general și interesul tinerilor în special pentru cititul de cărți a scăzut. Se organizează Târgul de Carte GAUDEAMUS, dar afluența de oameni nu mai este ca acum 15 sau 20 de ani. Chiar dacă se organizează la  ROMEXPO, am avut senzația că sunt mai mulți organizatori și vânzători decât cumpărători.
Nu am cifre, dar cu siguranță dacă înainte de 1989 fiecare român își dorea să aibă în casă o bibliotecă, pe un întreg perete din sufragerie, acum problema nu se mai pune așa. Fiecare om socotește când are în față o carte dacă o cumpără sau cumpără un kilogram de carne să facă mâncare la copilași. E o altă paradigmă acum, mai ales că a avea cultură înseamnă cu totul altceva decât însemna acum 30 de ani. Acum omul nu mai trebuie să fie cult, ci informat. Este o mare diferență. Pentru a fi cult, oml trebuie să citeacă literatură, să învețe poezii, să meargă la teatru, să viziteze muzee, să cumpere cărți. A fi informat înseamnă doar a sta cu ochii în telefonul mobil și a primi exact ceea ce i se servește din toate părțile. El trebuie doar să caute, să filtreze și eventual să accepte și să-și însușească ceea ce a citit, pentru a-și forma convingeri și opinii.
Într-un cuvânt, oamenii din ziua de azi, nu mai au apetit să-și creeze acasă la ei biblioteci, nu din lipsă de bani, ci doar pentru că tendințele sunt cu totul altele. Dacă cineva vrea să afle ceva, nu mai deschide o carte, ci intră pe Internet, dă cuvinte cheie, deschide câteva portaluri și problema lui este rezolvată și nu oricum, ci foarte bine, foarte complet, fără costuri suplimentare.
Nu mai există nici nostalgia bibliotecilor pe un perete din sufragerie. Locul ei a fost luat de o plasmă imensă și de niște boxe care asigură o audiție perfectă a ultimelor hituri.


(18 decembrie 2022)

No comments:

Post a Comment