Statistica nu se folosește oricând și oricum, iar concluziile care se trag ni prelucrările statistice nu sunt literă de lege, ci au doar caracter orientativ. În vremurile de demult, mă refer la secolul al XIX-lea și la începutul secolului al XX-lea, statistica era instrumentul folosit cam peste tot și erau bine venite numerele obținute din calculele statistice. Era bună media aritmetică, erau bune testele, erau bune sondajele. Statistica a fost reflectarea neputinței oamenilor de a cuprinde realitatea în toată amploarea și în toată goliciunea ei. Nu avea sens acum o sută de ani să lucrezi cu multe date, căci era pierdere de timp. De aceea se lucra cu eșantioane.
Oamenii n-au înțeles multe lucruri din statistică și de aceea au făcut erori grosolane în a translata aiurea elemente de colo-colo și de a trage concluzii aberante. Voi da doar un exemplu: presupunem doi absolvenți de facultate, unul a terminat Facultatea Literele, iar altul a terminat Facultatea Calculatoarele. Amândoi:
Oamenii n-au înțeles multe lucruri din statistică și de aceea au făcut erori grosolane în a translata aiurea elemente de colo-colo și de a trage concluzii aberante. Voi da doar un exemplu: presupunem doi absolvenți de facultate, unul a terminat Facultatea Literele, iar altul a terminat Facultatea Calculatoarele. Amândoi:
- au făcut câte 5 ani de școală,
- au dat câte 50 de examene,
- au susținut lucrarea de licență,
- au medii generale calculate, să zicem 9,83.
A compara media 9,83 a absolventului de la Facultatea Litere cu media 9,83 a absolventului de la Facultatea Calculatoare este un lucru fără sens, pentru că:
- au dat câte 50 de examene,
- au susținut lucrarea de licență,
- au medii generale calculate, să zicem 9,83.
A compara media 9,83 a absolventului de la Facultatea Litere cu media 9,83 a absolventului de la Facultatea Calculatoare este un lucru fără sens, pentru că:
- disciplinele celor 5o de examene au fost diferite,
- profesorii evaluatori au fost diferiți,
- complexitatea cunoștințelor nu se compară.
- profesorii evaluatori au fost diferiți,
- complexitatea cunoștințelor nu se compară.
Este ca și cum ai compara mere cu pere. Este rezonabil să-i comparăm pe absolvenții Facultății de Litere între ei, cum tot rezonabil este să-i comparăm pe absolvenții Facultății de Calculatoare între ei. Statistica furnizează informații orientative, dar niciodată exacte în raport cu excluderea de ipoteze. Este meritul oricăruia dintre noi să folosească metodele statistice pentru a-și fundamenta deciziile, dar trebuie pornit de la faptul că rezultatele prelucrărilor statistice reflectă doar faptul că vrem să avem o imagine completă despre o realitate, pe care nu suntem în stare s-o cuprindem în toate detaliile ei. Statistica ne oferă informații cu caracter orientativ în toate domeniile și niciodată nu va trebui să punem în cârca statisticii deciziile noastre nefericite. Dacă am angajat un nene cu media generală 9,26 zicând că a fost un student bun și dacă acel nene ne dezamăgește, nu statistica prin care s-a obținut media 9,26 este de vină, ci faptul că noi am greșit că nu am luat în considerare trăsăturile de caracter sau mai precis, carențele de caracter ale acelui nene pe care l-am angajat.
(22 decembrie 2022)
(22 decembrie 2022)
No comments:
Post a Comment