Friday, December 16, 2022

Lagărul de la Buchenwald

În anul 1972, vizitând RDG am avut ocazia să văd muzeul de la Buchenwald. Este vorba de un muzeu organizat în fostul lagăr de concentrare de la Buchenwald.


Când eram copil am citit cartea Fabrica morții și de acolo am înțeles ce a însemnat nazismul pentru omenire și cum naziștii au făcut genocidul și ororile care m-au îngrozit. Faptul că am ajuns  la 25 de ani să văd ceea ce citisem în cartea aceea, mi-a dovedit că acolo în carte era de fapt o frescă a vremurilor acelea odioase, pe care milioane și milioane de oameni nevinovați le-au trăit. Erau acolo lăzi cu haine, cu încălțăminte. Erau abajururi făcute din piele de om. Se proiectau filme cu gazarea oamenilor, cu gropile comune, cu eliberarea deținuților la încheierea războiului.  MCMXLV înseamnă 1945, căci anul 1945 a însemnat încheierea celui de Al Doilea Război Mondial.  După niște ani am vizitat lagărele de la Dachau și Auschwitz.



(16 octombrie 2022)

No comments:

Post a Comment