Friday, December 23, 2022

Elena ZERFUS și compresia de date

Trebuie să spun că înainte de anul 2000, când facultatea de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică - CSIE, avea o durată a studiilor de 5 ani și când încă mai era menținut planul de învățământ construit prin consultarea a ceea ce se făcea în marile universități din USA și pe când exista examen de admitere serios, cu dpuă probe de matematică și una de fizică, filtrarea viitorilor studenți era mișto.
Așa se făcea că în acea perioadă, existau foarte mulți studenți remarcabili. Printre aceștia s-a aflat studenta Elena ZERFUS.  Când am văzut studenți sau studente cu capacitatea de a învăța programarea calculatoarelor, am căutat să colaborez cu ei. Așa se face că am avut cercuri de cercetare științifică, am scris articole și cărți cu aceștia și am participat la contracte de cercetare științifică sau la conferințe de informatică. Am condus lucrările de licență a multora dintre studenții foarte buni de la Secția de Informatică Economică din CSIE.
Elena ZERFUS s-a remarcat prin capacitatea de a înțelege cum stau lucrurile cu compresia de date folosind fractali și a scris programe pentru a implementa algoritmi de compresie bazați pe fractali. Ea a făcut foarte multe teste și a obținut rezultate interesante după ce a făcut măsurători și a folosit metode statistice de analiză comparativă a performanței acestor algoritmi. Elena ZERFUS avea idei și am fost sigur că vom derula un stagiu doctoral de succes. Când a fost proba de limba engleză, ea a întârziat câteva ore din cauza avionului, dar nu se încheiase examenul, iar în momentul în care am solicitat să fie primită, un coleg idiot m-a întrebat ce interese am eu. L-am obrăznicit cu detalii care nu-i erau deloc convenabile. Cei care gestionau examenul de limba engleză s-au simțit ofuscați și Elena ZERFUS care muncea în USA, care vorbea cu mult mai bine engleza decât unii dintre examinatori și știu ce vorbesc,  a avut o problemă, drept care nu am avut șansa de a derula un stagiu doctoral, dar indivizi care nu aveau nicio legătură cu performanța, pe care i-am întâlnit pe colo și pe colo, se recomandau cu titlul de doctor, pentru a-mi arăta cât de departe au ajuns ei. Eu nu mai știu ce mai face Elena ZERFUS, dar sunt sigur că face =bine și că are rezultate excepționale acolo unde muncește, pentru că ea are acele calități care o definesc pentru vârful piramidei în profesia pe care și-a ales-o. Un articol publicat de Elena ZERFUS este referit prin:
Ion IVAN, Daniel VERNIS, Elena ZERFUS - Utilizarea fractalilor în compresia de date, Informatica Economică, vol. 1, nr. 4, 1997, pg. 19 - 23



(23 decembrie 2022)



No comments:

Post a Comment