Friday, December 23, 2022

Doctoratul de pe vremea mea: rezumatul tezei

În vremurile de demult, când era stabilit că teza de doctorat se va susține, se primea avuzul tipăririi în 50 de exemplare a rezumatului la teza de doctorat. Ceea ce era scris în peste 150 de pagini, trebuia concentrat undeva într-un număr de sub 50 de pagini.
Teza mea de doctorat avea 222 de pagini, dar aici nu intrau bibliografia de 23 pagini și anexele de 30 de pagini. Rezumatul a avut 34 de pagini.
Nu mi-a fost greu să scriu rezumatul căci eu făcusem prezentări nenumărate ale tezei de doctorat și de fiecare dată mi se precizase câte minute am dreptul să vorbesc. De fiecare dată construiam prezentarea încât să mă încadrez în timpul specificat. Am scris rezumatul, mi l-am dactilografiat la mașina mea de scris și l-am dat la tipografie. Nu mi-a fost greu să distribui cele 50 de exemplare, căci conducătorul meu științific mi-a zis că sunt importante răspunsurile care vin din producție și din afara catedrei, căci aprecierile sau criticile din interior sunt importante, dar cine a avut de zis ceva, a făcut-o cu ocazia prezentării tezei de către mine.
La adresa http://ionivan.ro/DOCTORATUL-MEU/DOCTORATUL-MEU-referatul%20tezei0000.htm se află rezumatul tezei mele de doctorat. Acum, după atâția ani, mai exact după 45 de ani, aș fi scris altfel referatul, dar și așa cum l-am scris atunci, mă definea pe mine cel de 30 de ani.
Acum nu mai este nevoie să faci bibliografie cu documentele de partid și cu cuvântări ale lui CEAUȘESCU. Dacă nu aveai așa ceva în Bibliografie, nu susțineai teza și punct. Abia am așteptat să devin independent și în cartea Programarea standard pe care am publicat-o în 1981 ca singur autor, în bibliografie nu am pus niciun document de partid. Eram liber.

(23 decembrie 2022)

No comments:

Post a Comment