Sunday, December 18, 2022

O abordare a istoriei noastre

Am zis că dacă toată lumea se pricepe la orice, de ce nu m-aș petrece și eu la istorie. Mie nu mi-au plăcut lecțiile de istorie căci profesorii din școala generală, din liceu dar și din facultate aveau obsesia cifrelor.
Trebuia să știu între ce ani a stat pe tron fiecare nene domnitor. 
Trebuia să știu la ce dată s-a purtat cutare bătălie.
Trebuia să știu câte mori erau în Țara Românească.
Pentru mintea mea de atunci, istoria era ceva altfel. Eu doream să înțeleg de ce turcii veneau peste noi, de ce domnitorii fanarioți s-au aciuat pe Dâmbovița și mai ales, cum a fost posibil ca un partid cu ceva mai mult de 1.000 de membrii să câștige alegerile din 19 noiembrie 1946 cu aproape 70%. Cărțile de istorie pe care le-am citit arătau de la o poștă ca o însăilare descriptivistă de fapte, aproape fără nicio logică. 
În acest context, deși nu-mi stă în fire, m-am apucat să scriu o istorie, dar nu o istorie ca toate istoriile, ci o istorie altfel, fără a face distorsiuni, ci o interpretare a ceea ce am trăit sau am aflat, exact cum am crezut eu, fără a fi subordonat unei idei fixe și mai ales fără a fi în simbria cuiva, așa cum au fost unii de teapa lui ROLLER.  Îmi aduc aminte cum a zis Pierre CORNEILLE: Le  Cid e gata. Mai doar să-l scriu. În cazul meu, Istoria e gata, trebuie doar s-o postez și o voi face în anul 2023.



(18 decembrie 2022)

No comments:

Post a Comment