Sunday, January 22, 2023

1.000 de oameni care m-au impresionat: Traian SURCEL

Despre Traian SURCEL, dacă aș trebui să scriu, aș avea de scris exact așa cum făceau chinezii în antichitate, un roman cu mii de volume, pentru că pe el îl cunosc din anul 1966 de când am venit în grupa de studenți unde am devenit colegi.
Traian SURCEL era student din București, adică nu era căminist ca mine. Ne vedeam numai la seminarii și la cursuri, căci bucureștenii nu se amestecau cu noi cei din provincie.  În vremurile studenției mele nu era ca acum să se facă echipe și să se lucreze la proiecte la anumite discipline în echipă. Fiecare student avea proiectul lui și lucra singur. Asistenții aveau niște chei de control încât individualizau proiectul și era imposibil să se copieze un proiect sau să lucrezi tu la proiectul altuia.
La terminarea facultății, Traian SURCEL a obținut repartiție în centrul de calcul al ASE, iar eu am luat repartiție ca asistent universitar la Catedra de Cibernetică Economică. O perioadă am lucrat ca analist în Centrul de calcul, până în septembrie 1971 când am devenit asistent stagiar în catedră la sub-colectivul de informatică. Toată perioada cât am stat în Centrul de calcul al ASE mi-am dat seama că Traian SURCEL este unul dintre analiștii-programatori de bază, căci el înțelegea și altura economică și știa și programare, exact ceea ce trebuia pentru a fi proiectat și realizat un sistem informatic operațional. El a făcut cu succes componente ale sistemului informatic pentru întreprinderea de comerț exterior ROMCHIM. O perioadă de timp am lucrat și eu la contractul pentru ROMCHIM, unde șef era Traian SURCEL și am văzutstilul lui de muncă de-a dreptul fabulos, în condițiile în care el răspundea de tot și avea în subordine persoane cu o experiență cu mult mai mare decât el, dar care nu aveau eficiența de care Traian SURCEL dăduse dovadă. 
La un moment dat, Traian SURCEL a trecut asistent universitar în catedră și am fost colegi, până ne-am pensionat amândoi, cam în aceeași perioadă a anului 2012.
În anul 1983, Traian a susținut cu succes teza de doctorat de 217 pagini, intitulată Modele pentru conducerea operativa a unei întreprinderi de comerț exterior , coordonată  de marele profesor Ludovic TOVISSI, care a fost și conducătorul meu științific de doctorat.
Traian SURCEL a elaborat numeroase cursuri, reușind să închege o echipă de cadre didactice tinere cu care a colaborat la scrierea acelor cărți.
Traian SURCEL are realizări de excepție.
Traian SURCEL a pus bazele Colegiului Universitar de la Buzău.
Traian SURCEL a creat colectivul de birotică din Catedra de Informatică Economică.
Traian SURCEL a coagulat un colectiv puternic cu care a dezvoltat informatica la alte facultăți din ASE, Birotica profesională  fiind singura disciplină din Facultatea de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică predată și în afara facultății, deși Cibernetica Economică ar fi trebuit să fie disciplina care se preta să fie predată și studenților de la alte facultăți așa cum se preda matematica, dreptul, statistica,  în tot ASE. A fost acesta un lucru extraordinar pentru noi cei din Catedra de Informatică economică.

(22 ianuarie 2023)

No comments:

Post a Comment