Saturday, January 28, 2023

1.000 de oameni care m-au impresionat: Liliana PUNGAN

Liliana PUNGAN a fost asistenta noastră de studenți de anul întâi la disciplina de Economie politică a capitalismului. Catedra de Economie politică era la etajul al III-lea în clădirea veche din Căderea Bastiliei și acolo era un avizier unde se găsea tema de seminar din săptămâna ce urma, cu:
subiectele de urmărit,
- bibliografia obligatorie,
- bibliografia opțională.
Dacă era să te apuci să citești ce scria acolo, îți trebuia cam două săptămâni să stai în bibliotecă și să citești doar la economie politică. În anul întâi mai aveam și alte discipline, nu numai economia politică. Erau discipline precum Geografia, Tehnologia, Matematica, Istoria Economiei naționale și Sportul care se făcea pe un stadion și o zi era dedicată sportului.
Norocul meu a fost că am avut la seminariile de Economie politică pe doamna Liliana PUNGAN, o femeie extrem de elegantă, care fusese nevastă de ambasador în Anglia și care era tobă de economie politică. ne-a spus clar ce trebuie să citim, pe ce trebuie să ne axăm, ca lucrurile să iasă în final bine la examenul de Economie politică cu profesorul Florea STAICU.
Față de toți ceilalți profesori, doamna Liliana PUNGAN era cu o anumită modalitate de a ne vorbi încât învățam la seminariile ei, de jenă. Știa să lanseze o problemă. Știa să dirijeze discuția spre elemente de detaliu din care noi să învățăm cât mai multe. Eu îl citisem pe MARX când eram elev de liceu, dar doamna Liliana PUNGAN m-a făcut să-l înțeleg cu adevărat, căci MARX nu e de nasul oricui, ci trebuie pătruns în adâncime. Propoziția O liră este de valoare o liră, a fost subiectul unui seminar și Liliana PUNGAN ne-a explicat cum stă treaba cu semnificația acestei ziceri. După aceea, ne-a explicat cum stă treaba cu modelele acelea ale reproducției simple și ale reproducției lărgite. 
Doamna Liliana PUNGAN avea tact pedagogic.
Doamna Liliana PUNGAN era calmă.
Doamna Liliana PUNGAN vorbea pe înțelesul nostru.
Doamna Liliana PUNGAN nu făcea pe interesanta, ci era modestă.
Peste ani, mi-am dorit ca la seminariile pe care și eu le aveam să fiu tot atât de concis și de clar ca doamna Liliana PUNGAN și să dau dovadă de tactul său, să nu fac eu pe deșteptul că am văzut și aia și aialaltă, să stau în pătrățelul meu și dacă am posibilitatea să arăt cuiva o soluție la o problemă să o fac și punct.


(28 ianuarie 2023)

No comments:

Post a Comment