Friday, January 27, 2023

1.000 de oameni care m-au impresionat: Robert ENYEDI

Robert ENYEDI a fost unul dintre cei mai buni studenți ai mei. Am colaborat și într-un stagiu doctoral, unde el a realizat o teză de doctorat de 199 de pagini, intitulată  Tehnici si metode de translatare a aplicațiilor informatice, pe care a susținut-o în anul 2006. 
Tema aceasta ne-a pasionat încă din vremea în care Robert ENYEDI era student. Chiar am vrut să scriem un articol și bine am făcut că nu am finalizat tema, căci ar fi apărut o situație neplăcută, dacă cineva ar fi preluat ideea și ar fi mers înaintea lui Robert cu finalizarea ei.
Pe atunci, ne gândeam să ne ocupăm de transalatarea schemelor logice. Adică, dacă cineva ne dădea o schemă logică oarecare, se punea problema să realizăm o schemă logică structuartă. Adică să scriem un program care la intrare are scheme logice oarecare și la ieșire desenează schema logică structuartă.
În stagiul doctoral, ideea era de a gândi un instrument software care primește la intrare un program scris într-un limbaj, să zicem C și trebuie rescris automat sub forma unui program C++ cu utilizare de clase, deci să se treacă de la programarea clasică, la programarea orientată obiect, dar automat.Translatarea ar fi mers un pic mai departe, să zicem dacă avem o bază de date realizată cu un SGBD oarecare de acum 20 de ani și dorim să lucrăm cu ea într-un sistem care este conceput cu module care lucrează sub sistemul ORACLE, translatorul ar trebui să primească la intrare baza de date veche și să scoată la ieșire o bază de date compatibilă cu sistemul ORACLE.
M-am bucurat enorm când Robert ENYEDI mi-a zis că acolo în USA unde este stabilit, a folosit din plin ceea ce a făcut la doctorat. Să nu uităm că Robert ENYEDI a lucrat în cercetare la IBM, dar și la alte companii de software. Ori de câte ori merg în California îi scriu lui Robert și este o plăcere imensă să ne vedem să discutăm și eu să mă bucur că  unul dintre doctoranzii mei a reușit să ajungă foarte sus în industria de software, ceea ce nu este deloc puțin lucru.


(27 ianuarie 2023)

No comments:

Post a Comment