Wednesday, January 25, 2023

Riscul la americani

Acum mulți ani, mi-a venit ideea să văd cum diferă riscul la români și la americani. Pentru aceasta, m-am gândit să văd cum se comportă oamenii de la noi și cei din USA în raport cu o anumită situație. Am luat apropierea copilașilor de doi până pe la patru anișori, de marginea unui bazin și care este comportamentul maturilor față de distanța la care se află copilașii față de buza bazinului.
Am luat din fiecare parte câte 20 de situații, pe care le-am adunat de-a lungul mai multor ani, de când mergeam pe la bazinele de înot de la noi și de peste ocean. De fiecare dată am contorizat și mi-am notat. Când am ajuns la 20 + 20 m-am oprit și am zis să concluzionez. Mi s-a părut că dacă mai aștept și dacă mai fac numărători, voi avea informații mult mai bogate. Drept care am mai adăugat 10 + 10, dar după ce a trecut pandemia. 
Concluziile sunt cam următoarele:
- la noi, cam 75% din părinți se neliniștesc dacă copilașii lor se apropie la o distanță mai mică de un metru,
- la americani, cam 10% se neliniștesc dacă au copilașii în apropierea distanței de un metru de piscină,
- la noi, peste 80% din părinți sar în sus și-și pierd controlul când copilașii sunt la sunt 1/2 metri,
- la americani cam 50% din părinți se ridică în picioare și-și urmăresc copii când sunt la 1.2 metri,
- la noi, 95% din părinți aleargă disperați urlând, când copiii sunt pe buza bazinului,
- la americani 60% din părinți se apropie de calmi de copii când sunt pe buza bazinului.
Cred că atitudinile sunt diferite căci la noi nici copiii și nici părinții nu știu să înoate, în timp ce la americani ori părinții, ori copiii sau ambii știu să înoate.
Atitudinea față de risc depinde de cultura fiecărui popor și cei care dau dovadă de prudență, cred că rezolvă cu mult mai bine problemele, fără să-și dea seama că mai bine s-ar pregăti să înfrunte situațiile neprevăzute. Știam un caz în care o doamnă precipitându-se fără rost, a făcut o mișcare necontrolată și a răsturnat un ibric cu apă clocotită pe cotul fetiței ei, provocându-i o gravă arsură. dacă era calmă, cu siguranță că nenorocirea nu s-ar fi întâmplat. Educația definește nivelul fiecărui risc.

(25 ianuarie 2023)

No comments:

Post a Comment