Sunday, January 29, 2023

1.000 de oameni care m-au impresionat: Alexandru VINEA

Alexandru VINEA era inginer. Era un foarte tânăr inginer, care lucra în laboratorul de la 2320 din Centrul de calcul al ASE. Era cercetător. Alexandru VINEA a fost prima persoană din Centrul de calcul al ASE care m-a băgat în seamă chiar în ziua în care m-am angajat ca analist în sectorul matematicianului Vasile IONESCU, cel acre-mi fusese și profesor la seminarul de Cercetări operaționale în anul al IV-lea de studenție. Alexandru VINEA mi-a povestit despre preocupările lui. A venit și cu un set micuț de cartele perforate și spunea că acolo este programul cu care el calculează derivatele folosind calculul simbolic, ale funcțiilor. Îmi aduc aminte că am zis că vreau să calculeze derivata unei funcții. Am mers cu el la etajul 1 la operatoare, a perforat pe o cartelă expresia analitică a funcției, compatibilă cu limbajul FORTRAN. A mers apoi la dispecerat. A dat pachețelul cu cartele în care inserase cartela cu funcția și cam după vreo 20 de minute, un operator de la sala calculatorului IBM 360 a adus o bucățică mică de imprimantă cu expresia derivatei funcției pe acre o dădusem eu.
M-am minunat. Inginerul Alexandru VINEA era un tip foarte deștept și bine văzut printre colegii lui. Tot timpul am sperat să lucrez cu el, că aveam ce învăța de la unul de talia lui. N-a trecut mult timp și am aflat că tânărul meu coleg, omul care mă impresionase foarte mult, a depus actele să emigreze. A plecat din Centrul de calcul, căci așa era regula, cei care emigrau nu mai aveau voie să stea în preajma calculatorului IBM 360 care era ca un miracol pogotât peste noi. Peste ani și ani, am aflat că inginerul Alexandru VINEA lucra la Viena și colegului care mi-a zis, i-am adresat rugămintea să-i transmită dacă se mai întâlnesc toată stima și admirația mea.

(29 ianuarie 2023)

No comments:

Post a Comment