Monday, January 30, 2023

1.000 de oameni care m-au impresionat: Ion CAPANU

Despre profesorul Ion CAPANU am auzit tot felul de legende de la colegii mei de studenție care erau studenți la Secția de Statistică din Facultatea de Calcul Economic și Cibernetică Economică.
Ion CAPANU a fost asistent universitar la 23 de ani.
Ion CAPANU a fost lector universitar la 26 de ani.
Ion CAPANU a fost conferențiar universitar la 39 de ani.
Ion CAPANU a devenit profesor universitar la 46 de ani.
Așa erau vremurile atunci, în anii '50 și imediat după.
Se zicea că profesorul Ion CAPANU când îți începea cursul vorbea că în lumea aceasta există apa, aerul și statistica.
Mai circula legenda că dacă la examen venea un student netuns, îi dădea doi lei să meargă la frizer și numai după aceea îl primea la examen. Tot așa se zicea despre studenții care veneau cu botinele nefăcute la examen. Le dădea doi lei să-și cumpere ghete, să le lustruiască și abia după aceea îi primea la examen.
Se zicea că Ion CAPANU era corectitudinea întruchipată. Că o dată când i s-a dat o primă, s-ar fi ridicat în ședință și a spus că nu o merită, căci nu a muncit atât de mult încât să merite prima.
Eu nu relatez decât ceea ce se discuta ca povești, că deși am discutat cu profesorul Ion CAPANU mult, niciodată nu l-am întrebat ca el să-mi zică adică așa stau lucrurile sau sunt numai snoave.
Am stat de mai multe ori de vorbă cu profesorul Ion CAPANU, care era din județul Argeș ca și mine.
Prin 1978 când s-a organizat un concurs de lector în Catedra de Cibernetică Economică și s-a văzut că eu cu doctoratul luat am pierdut în fața unui contracandidat care trăsese niște sfori, neavând decât un examen promovat din stagiul de doctorat, am aflat că singurul care și-a exprimat nemulțumirea în consiliul profesoral din facultate, a fost profesorul Ion CAPANU. Am fost sfătuit să fac un memoriu spre senatul ASE și să contest rezultatul concursului. Am stat de vorbă cu profesorul care mi-a fost conducător științific și acesta mi-a zis:
- Dragă, tu ai pierdut o bătălie, dar ai câștigat războiul.
Mare dreptate a avut conducătorul meu științific, pentru că nefăcând zgomot aiurea, am fost chemat unde trebuie și am fost pus să arăt cu degetul postul pe care vreau să mi să scoată la concurs. Era semnul clar că lăsasem oamenii să-și facă mendrele, dar se recunoștea tacit că ce era al meu se găsea pus deoparte și așa a fost după aceea tot timpul, până m-am pensionat.
Cred că profesorul Ion CAPANU a avut foarte mulți dușmani, din moment ce în zilele Revoluției din Decembrie 1989 când s-au produs mari schimbări în mediul universitar, s-au plătit și multe polițe, iar profesorul Ion CAPANU a fost una dintre victimele inocente ale acelor zile imposibile.


(30 ianuarie 2023)

No comments:

Post a Comment