Thursday, February 23, 2023

Cultura autografelor

Am văzut la Metropolitan House Opera din New York la muzeu că există tablouri cu fotografiile unor cântăreți celebri și cu autografele acestora. Sunt date și prețuri, care variază de la 100 la 2.400 dolari, în funcție de vechime și de notorietate.
Am văzut la un magazin din San Francisco tablouri cu fotografiile președinților USA cu autografe. Am văzut în mall-uri la chioșcuri diferite fotografii ale unor vedete din sporturile populare americane, cu autografe, la vânzare, la prețuri care nu depășeau 150 dolari.
Am tras concluzia că în USA există cultura autografelor. Există portaluri unde vedete din showbizz vând fotografii cu autografe la prețuri accesibile. 
La noi o astfel de cultură nu există.
Actorii de cinema renumiți ofereau fotografii cu autografe la lansarea de filme cu ei.
Scriitorii dau autografe pe cărți unor cititori la lansarea cărților.
Nu am văzut decât în foarte rare cazuri ca sportivii să dea autografe.
Am văzut la un restaurant fotografii pe pereți cu celebrități care mâncaseră acolo. 
Ar trebui și la noi să se schimbe lucrurile. Stând de vorbă cu un tip care avea o sală de fitness, i-am zis să facă o galerie de fotografii cu autografe ale culturiștilor care-i calcă pragul. Tipul nu a zis nici da și nici nu, dar am văzut că nu a făcut nimic. Probabil dacă ideea era a lui sau a amantei sale, ar fi făcut ceva. Chiar discutând cu un campion, nu  l-am văzut încântat, ceea ce mă duce cu gândul că românii nu sunt conectați la valorile modernității, ci trăiesc undeva în secolul al XIX-lea.
Îmi amintesc că la Revoluție au fost puse pe tapet acele cărți cu autografe date oferite dictatorului de către autori și citind textele băloase, vedeai caracterele mici ale celor care emanaseră texte prin care își arătat cât de mici și nesemnificativi sunt, din moment de se lingușeau și se făceau preș în mod nejustificat, când o carte se oferă cu un autograf și cu un text neutru, decent și rezistent în timp.
Îmi aduc aminte că marele Corneliu Vadim TUDOR avea pasiunea colecționarului de autografe și chiar avea o colecție importantă. Am auzit că unele piese au fost scoase la licitații, ceea ce arată că bietul de el nu a avut parte de continuarea acestei pasiuni la descendenții săi.





(24 februarie 2023)

No comments:

Post a Comment