Saturday, February 18, 2023

1.000 de oameni care m-au impresionat: Gheorghe STOICA

Profesorului Gheorghe STOICA eu îi ziceam Gigi STOICA. Am fost colegi la Catedra de Cibernetică Economică dintotdeauna, căci el era mai mare decât mine și când am venit eu în catedră ca asistent stagiar, el deja era acolo asistent universitar titular. Eu eram asistent în sub-colectivul de informatică economică, Gigi STOICA era asistent în sub-colectivul de statistica ramurilor, mai exact, era asistentul șefului de catedră, un personaj care l-a făcut să sufere enorm, din moment ce nu permitea ca nimeni să nu scrie și să nu publice nimic în zona statisticii agrare, unde se defineau vaca, porcul și oaia, ceea ce pe mine mă amuza teribil, dar nu mă mira, căci dacă vrei să faci ceva, trebuie mai întâi să-l definești pe acel ceva.
Pe Gigi STOICA am reușit să-l cunosc mai bine, în anul în care eu și el am fost exilați de șeful de catedră într-o așa-zisă practică în producție în Centrul de calcul al ASE, pentru trei luni. Respectivul șef de catedră era și directorul adjunct al Centrului de calcul al ASE, fiind pe cai mari în relația cu Manea MĂNESCU. Am primit birouri la etajul al III-lea în actuala sală 2319 și veneam la muncă dimineața la 7:30 și plecam ca toată lumea care era salariată în Centrul de calcul al ASE, undeva la ora 15:30. Nu eram scutiți de ore. Când aveam seminarii, plecam de la sala 2319, ne țineam orele și după aceea reveneam. Șeful de catedră venea dimineața mai devreme de 7:30 să verifice dacă întârziam. Nu i-am dat satisfacție și cele trei luni nu ne-a prins niciodată în neregulă, lucru pe care, spre rușinea lui, l-a recunoscut într-o ședință de catedră. Nu mi-am imaginat nici în visurile mele cele mai negre ca un profesor universitar, să se coboare atât de jos să vină și să-și urmărească pe cei doi pigmei exilați.
Anii au trecut și a venit și Revoluția din Decembrie 1989. Atunci am văzut o altă scenă extrem de nasoală, când la promovarea lui Gigi STOICA un nene din catedră, care nu îndeplinea criteriile de a se face conferențiar a ridicat problema că acesta absolvise o altă facultate din ASE, deși preda de peste 20 de ani statistică agrară și susținuse o teză de doctorat în anul 1987 de 164 pagini, intitulată Analiza eficientei factorilor agrotehnici de influenta asupra productiei agricole cu ajutorul metodelor moderne de calcul  și coordonată de profesorul universitar Oprea PARPALĂ și care din titlu arăta că includea metode de calcul, exact cu ceea ce se ocupă statistica.
Când îl întâlneam pe Gigi discutam despre copiii noștri, care erau studenți. La un moment dat, la o admitere m-a salutat cineva pe care nu l-am recunoscut. Un coleg mi-a spus cine m-a salutat. N-a trecut prea mult timp și când am coborât să merg la secretariat că aveam de rezolvat o problemă, în holul facultății se ținea o slujbă pentru sufletul celui dispărut, care nu era nimeni altul decât omul de mare caracter Gigi STOICA pe care l-am cunoscut, l-am apreciat și care m-a impresionat prin caracterul său hotărât, prin munca lui și prin dăruirea cu care-și făcea meseria.


(18 februarie 2023)

No comments:

Post a Comment