Wednesday, February 22, 2023

1.000 de oameni care m-au impresionat: Paul WAGNER

Pe profesorul Paul WAGNER l-am cunoscut din studenție, pe când era asistent universitar. El avea seminarii la colegii mei de la Statistică și toată lumea îl vorbea de bine, mai ales că el era cunoscut ca fiind asistentul profesorului Ion CAPANU. Când am venit eu în învățământ în 1971 ne vedeam din când în când pe coridoarele clădirii Ciberneticii și strângerea lui de mână era puternică, ceea ce în mintea mea, însemna sinceritate și voință.
Știu că Paul WAGNER a susținut în anul 1978 teza de doctorat de 218 pagini intitulată  Metode statistice de determinare a indicatorilor eficientei economice și coordonată de profesorul universitar Mircea BIJI. În mediile academice el este cunoscut de Pavel WAGNER, dar eu îl știu ca Paul WAGNER și ca Paul WAGNER îl voi denumi aici.
El a fost președinte la INS între 1996 - 1998.
Paul WAGNER a scris singur sau în colaborare cărți și articole din care enumer aici Dinamici ale productiei industriale articol publicat în 2011,  Compararea internaționala a produsului intern brut, carte publicată în 1999,  Venitul national : probleme metodologice si de analiza macroeconomica, carte publicată în 1985, dar și multe altele.
Acum mulți, chiar foarte mulți ani, era un student care tot pica la examenul de statistică al profesorului CAPANU. Eu eram responsabil la grupa lui și am discutat cu el. Eu i-am zis că singura posibilitate este să învețe manualul de dinafară. Săracul de el s-a executat. A venit și mi-a zis. Atunci, ca să mă verific, l-am rugat pe profesorul Paul WAGNER să discute cu el. După ce a discutat și m-am întâlnit, profesorul mi-a zis că așa ceva nu a mai văzut niciodată. La examen, profesorul Ion CAPANU a zis că e un student care a copiat. I s-a explicat și pentru a se convinge că așa stau lucrurile, profesorul CAPANU l-a ascultat și și-a dat seama că studentul memorase manualul și nu oricum, ci foarte bine. I s-a dat studentului nota 5(cinci). 
După Revoluție, câțiva ani mai târziu profesorul Paul WAGNER a plecat să lucreze la o universitate privată. După foarte mulți ani, prin bunăvoința unui coleg, am primit numărul lui de telefon și am discutat cu el la telefon. Era la țară, undeva lângă Ploiești.



(22 februarie 2023)

No comments:

Post a Comment