Tuesday, February 28, 2023

1.000 de oameni care m-au impresionat: Viorel ROMAN

Eram la Bremen cu un proiect TEMPUS atunci când un domn profesor de origine română care lucra la Colegiul din Bremen mi-a făcut cunoștință cu profesorul Viorel ROMAN. Am discutat mult cu profesorul Viorel ROMAN și el mi-a prezentat unele din preocupările lui, căci era cercetător în domeniul istoriei și avea puncte de vedere extrem de interesante, prin prisma faptului că eu făceam informatică și nu mă preocupasem deloc cu aspectele de detaliu legate de istoria recentă, mai ales pentru faptul că eu eram interesat să pun pe masă copiilor mei de-ale gurii, chestie pe care niciun studiu de istorie nu mi-ar fi rezolvat ca problemă.
Atunci, Viorel ROMAN mi-a oferit două din lucrările scrise de el și anume Tranziția de la Revoluția din România, 1989 la războiul din Iugoslavia, 1999, lucrare de 158 pagini, publicată în anul 2000 la Editura Europa Nova, cu ISBN 973-9183-94-8 și lucrarea de 288 pagini intitulată Transilvania, românii la încrucișarea intereselor imperiale, publicată împreună cu Hannes HOFBAUER și publicată tot la Editura Europa Nova, în anul 1998, cu ISBN 973-9183-61-1, 
După ce am primit cărție, m-am apucat să le citesc și mi-am dat seama că ele au ceva cu totul diferit de ceea ce știam eu din auzite despre ceea ce trata Viorel ROMAN în acele cărți. Erau niște puncte de vedere cam diferite și m-am străduit să văd de unde proveneau diferențele, căci realitatea era una singură. Numai că același lucru se percepe diferit și totul depinde de unghiul din care realitatea este privită.
Viorel roman era în anul 2003 un bărbat de 61 de ani, cu numeroase lucrări de cercetare publicate. El mi-a vorbit de sistemul agreat în Germania față de profesorii care ies la pensie, căci ei nu erau aruncați peste bord ca în Ro, ci li se asigura încă o serie de facilități pentru a derula cercetări și pentru a continua munca, nu la intensitatea de dinainte de pensionare, dar în niciun caz, nu sunt trecuți brutal pe linie moartă ca niște dușmani ai generațiilor tinere. 
M-a impresionat profesorul și cercetătorul Viorel ROMAN pentru faptul că mi-a răspuns cu calm la întrebările mele privind stilul său de cercetare științifică, despre modul cum verifică ipotezele pe care le avansează și cum își publică lucrările. Tot timpul a rezultat că în spatele fiecărei pagini scrisă de el stau multe ore de studiu, de citit documente, de analize și de verificare a ipotezelor. 



(28 februarie 2023)

No comments:

Post a Comment