Thursday, March 30, 2023

1.000 de oameni care m-au impresionat: Letiția ZAHIU

Despre Letiția ZAHIU vreau să prezint două momente care m-au impresionat.
Primul moment se referă la anul în care eram în comisia de subiecte de admitere pentru disciplina opțională de programare, lucrările derulându-se în Sala ovală de Consiliu de la etajul întâi din Clădirea Veche a ASE. Am lucrat la subiecte. Au plecat subiectele la multiplicat. Am rămas în sală și trebuia să nu ieșim până la ora 11:00. În timp de câteva ore bune, cât am stat în acea sală, am remarcat o doamnă îmbrăcată în negru. După ani buni am aflat că se numea Letiția ZAHIU. Niște doamne profesoare care și ele lucraseră la subiecte și așteptau să treacă timpul discutau cu doamna în negru și aceasta le povestea cum și-a pierdut bărbatul. Din câte am înțeles, murise de epuizare. Lucra pentru mărimile din partidul comunist, pentru care nu exista decât muncă, muncă, muncă și atât. Bietul om nu a pregetat, a muncit, a muncit și acolo și-a găsit sfârșitul. Am fost impresionat de demnitatea doamnei în negru, care-și stăpânea emoțiile când vorbea și mă deranja cum doamnele o tot descoseau despre lucruri dureroase.
Al doilea moment a fost acela când profesoara Letiția ZAHIU, a adresat o scrisoare către consătenii ei, prin care își cerea iertare, căci se pusese înainte de 1989 în slujba comunismului. Mi s-a părut că această femeie are o putere extraordinară să facă acest gest, când eu am văzut indivizi care slujiseră comunismul ca niște slugi, fără să pregete a face lucruri greu de imaginat pentru niște oameni cu scaun la cap și care se făceau că plouă. profesoara Letiția ZAHIU a fost secretară de partid pe ASE și știu cum s-a comportat că am trăit în mijlocul evenimentelor. Ea a făcut ceea ce conștiința ei îi dicta, dar rău nu a făcut nimănui. Am ascultat-o vorbind. Era cumpătată, nu a dat dovadă de niciun exces și a contribuit ca nava numită ASE să se afle pe oceanele științei, fără să apară acele sincope dramatice imediat după 22 Decembrie 1989. Numai cine este răutăcios îi găsește nod în papură lui Letiția ZAHIU. ea nu a preamărit-o pe Elena CEAUȘESCU, nu s-a lăsat pradă laudelor deșănțate la adresa lui Nicolae CEAUȘESCU așa cum au făcut unii colegi ai ei, ajunși apoi senatori de FSN după 20 mai 1990.

Faptul că Letiția ZAHIU s-a dovedit a fi înainte de toate om, Senatul ASE i-a acordat titlul onorific de Profesor emerit la 28 septembrie 2011, pentru recunoașterea meritelor sale profesionale de dascăl, care a contribuit la formarea de zeci de generații de economiști în ASE.

(30 martie 2023)



No comments:

Post a Comment