Tuesday, March 28, 2023

1.000 de oameni care m-au impresionat: Niță DOBROTĂ

Niță DOBROTĂ era profesor de Economie politică pe vremea în care eu eram student. L-am cunoscut personal când era începutul anului al V-lea întrucât am fost la o nuntă și el era nașul. Când am venit la București de la nuntă, am mers cu el cu mașina. Nu mi-a fost profesor, dar dacă mi-ar fi fost profesor, cred că m-aș fi înțeles foarte bine cu el. Când vorbea, avea idei foarte clare. Era un om citit și se vedea că abordează lucrurile într-o manieră modernă, fiind debarasat de citate nici din cuvântările lui Gheorghe GHEORGHIU DEJ, dar nici din cuvântările mai proaspătului Nicolae CEAUȘESCU, ultimul venit în fruntea partidului, cu plăcere nebună de a glăsui și de a fi aplaudat de vulg în piețe, la mari adunări sau la Sala Palatului.
Niță DOBROTĂ era un om bine făcut și eu am o teorie legată de bărbații bine făcuți. Ei tratează problemele cu detașare, nefiind preocupați să pară ceea ce nu sunt, adică genii sau măscărici sau omniprezenți, așa cum fac bărbații scunzi, care vor să iasă în evidență cu orice preț, fie că li se potrivește sau nu contextul. M-a impresionat Niță DOBROTĂ că atunci când am abordat subiecte legate de colegii lui de catedră, care îmi fuseseră și mie profesori, el a avut delicatețea de a vorbi nu frumos, ci foarte frumos despre toți. A fost o atitudine care a făcut ca Niță DOBROTĂ să crească în ochii mei, căci dacă ar fi discutat urât despre respectivii pentru a se ridica pe el în slăvi, mi-ar fi creat o impresie atât de proastă încât cred că l-aș fi rugat să oprească mașina ca să vomit. Niciodată nu mi-au plăcut cei care-și bârfesc colegii, din dorința de a se ridica ei în slăvi. Eu am o teorie: dacă eu sunt de nota doi și în jurul meu sunt 100 de infivizi de nota 10, media noastră va fi 9,92 ceea ce arată că suntem foarte buni. Dacă eu sunt de nota 10 și am 100 de indivizi în jurul meu care fiecare este de nota doi, în medie noi avem  media 2,07 ceea ce este nasol de tot. Pentru că Niță DOBROTĂ a aplicat teoria mea fără să o cunoască, a dovedit că este un tip excepțional.

(28 martie 2023)

No comments:

Post a Comment