Wednesday, March 29, 2023

1.000 de oameni care m-au impresionat: Radu STROE

Pe Radu STROE îl știam de când eram student în anul al IV-lea și am făcut practică în Centrul de calcul al ASE. El avea biroul la etajul al IV-lea la sala 2413 chiar lângă biroul profesorului Dragoș VAIDA care era conducătorul meu științific de la lucrarea de stat.  Cu trecerea timpului am avut posibilitatea să-l cunosc mai bine pe cercetătorul științific Radu STROE, căci eu am lucrat ca analist în Centrul de calcul după repartiție, printr-un abuz, căci eu aveam repartiție de asistent universitar stagiar în Catedra de Cibernetică Economică. Pentru mine Radu STROE era un tânăr cercetător științific care avea rezultate publicate în revista Studii și Cercetări de Calcul Economic și Cibernetică Economică. El a venit și a predat cursuri de Cibernetică Economică studenților de la Secția de Cibernetică Economică de la Facultatea de Calcul Economic și Cibernetică Economică. 
Când am căpătat și eu un pic de experiență, după ce am trecut la catedră și am devenit asistent universitar titular și mai apoi lector universitar, am cunoscut mai bine pe cercetătorul Radu STROE și am discutat destul de mult cu el. Mi-am format o părere clară despre preocupările lui în zona modelării cibernetice și citindu-i articolele mi-am dat seama că este un economist fin, cu puncte de vedere foarte exacte despre cum stă treaba cu modelarea cibernetică pentru economia planificată.
Radu STROE este absolvent al facultății de Finanțe și Contabilitate, promoția 1964.
În anul 1981, Radu STROE a susținut teza de doctorat în ASE.
În intervalul 1964 - 1968, Radu STROE a fost asistent universitar.
În intervalul 1968 - 1994, Radu STROE a fost lector universitar.
În intervalul 1994 - 1998, Radu STROE a fost conferențiar universitar.
Din anul 1998, Radu STROE este profesor universitar la vârsta de 56 de ani.
După Revoluția din Decembrie 1989 când Centrul de calcul al ASE a luat-o rău la vale, am avut surpriza să văd că oameni valoroși de acolo în loc să vină să întărească grupul de lucru din Catedra de Cibernetică Economică și aici mă refer la Radu STROE, Moisă ALTĂR și Grigore FOCȘENEANU, aceștia au mers spre Catedra de Finanțe din Facultatea de Finanțe, Asigurări, Bănci și Burse de Valori, aducând acolo strălucire prin ceea ce ei erau ca aplicarea de tehnici și metode moderne de modelare a proceselor specifice domeniului finanțelor sub toate aspectele. Nu voi înțelege nici în ruptul capului cum oameni valoroși ca ei au fost lăsați să le scape printre degete decidenților de la vremea respectivă din facultatea CSIE. 
Radu STROE a scris și publicat cărți precum: Finanțe - 2003, Modelarea deciziei financiare - 2000, Modelarea financiară -2003,  Gestiunea financiară a întreprinderii : note de curs și aplicații - 2004,  Finanțe - monedă : probleme și aplicații - 1999, dar și multe altele.
Pe mine m-a impresionat Radu STROE prin faptul că are idei clare, le exprimă convingător și are vorba apăsată, atunci când argumentează fiecare soluție cu care vine. L-am văzut la seminariile științifice din Centrul de calcul ale sectorului unde lucra el, unde mergeam din plăcere și pe la secțiunile simpozioanelor de modelare cibernetică organizate cu regularitate de Manea MĂNESCU în ASE sau la Academia RSR, unde Radu STROE avea prezentări pe probleme de modelare cibernetică.




(29 martie 2023)

No comments:

Post a Comment