Saturday, March 25, 2023

1.000 de oameni care m-au impresionat: Pascale OLIVAUX

Pascale OLIVAUX era doctoranda profesorului Michael FERNEY. Acolo,  a ENIBe - École nationale d'ingénieurs de Belfort, pe  care am avut posibilitatea să o cunosc în cele trei luni în care am stat la laboratorul de cercetare științifică de acolo și am văzut ce înseamnă să faci un doctorat în Franța. Acolo, doctorandul lucrează cu profesorul său coordonator științific la un contract de cercetare și are bursă. El nu mai are și servici, așa cum au la noi doctoranzii, care lucează fie ca asistenți universitari cu normă întreagă, fie sunt programatori sau analiști de sistem sau designeri sau ingineri de sistem sau administratori de rețea și de unde mai încasează un salariu.

Pascale OLIVAUX avea o temă de doctorat și era mănușă pe contractul de cercetare științifică al lui Michael FERNEY. Ea citea, se documenta, scria programe și oferea soluții ale ei, originale la problema din contract. Ea stătea în laborator opt ore pe zi și citea, cerceta, programa, mergea la seminarii, deci era dedicată 100% doctoratului, ceea ce m-a impresionat. Acolo nu era ca la noi, că și doctorandul și conducătorul de doctorat fac 1.000 de chestii care nu au nicio treabă cu doctoratul.

Îmi aduc aminte că Pascale OLIVAUX avea un program cu vreo câteva mii de linii sursă și rezultatele pe care le obținea erau eronate. A venit la mine pe care îl știa că e profesor la București în ale programării în C++ s-o ajut să depaneze programul. Am rugat-o să tipărească textul sursă de la acel program și mi-a adus un teanc mare de foi A4. Le-am luat și într-o sâmbătă și o duminică m-am delectat cu acel text sursă, fără să mă intereseze ce prelucrări face Pascale OLIVAUX acolo. Am identificat eroarea căci ea inversase niște parametri de același tip în lista pe parametri reali la apelul unei proceduri. Ea apela procedura de mia multe ori și de multe ori parametri erau puși într-o anumită ordine, numai într-un loc erau inversați. Am verificat de 2.000 de ori, cum se zice și lunea am mers la Pascale OLIVAUX, i-am explicat, a corectat, programul i-a dat rezultate OK și din acea clipă mi-au crescut cotele, căci toți se minunau cum am depanat un program fără a ști ce prelucrări face respectivul program. 

Am avut o colaborare bună cu Pascale OLIVAUX pe toată perioada în care am stat la laboratorul de la ENIBe.


(26 martie 2023)

No comments:

Post a Comment