Se știe și nu mai trebuie să spun eu sau să fac eu o demonstrație, căci orice proces de evaluare are în el subiectivism cât cuprinde. Îmi aduc aminte de o rețetă dintr-o carte de bucate enervantă. Se zicea acolo că se iau 32 grame de zahăr pudră, 12 ml de esență de rom, 27 de grame de coajă de lămâie, 1,74 l de lapte, se amestecă bine și după aceea se pune făină cât înghite. Ridicolul acelor cantități extrem de riguros stabilite nu l-am înțeles din moment ce făina se pune după ochi, cum se zice în popor.
În procesul de evaluare a elevilor, a studenților sau a candidaților pentru ocuparea unui post, trebuie să acceptăm și să ne consolăm că totul este relativ, până la absurd.
Alegerea tematicii de examen sau de evaluare are în ea o doză groaznic de mare de subiectivism.
Formularea subiectelor include subiectivism cât cuprinde, oricât de mari maeștri ne considerăm noi.
Construirea baremurilor de notare este un proces grotesc de subiectiv.
Procesul însuși de evaluare, mai puțin în cazul grilelor este groaznic de relativ și neomogen.
Pentru a îndulci puțin situația, se acceptă la corectarea tezelor de la examenele de admitere sau de bacalaureat ca o comisie să corecteze tezele. Fiecare teză este corectată independent de doi profesori corectori. dacă diferența dintre notele date de respectivii este mai mare de un punct, se merge la mediere, altfel se face medie aritmetică dintre notele date de cei doi corectori. Am scris bolduit cuvântul punct, pentru că el este punctul buclucaș, din punctul meu de vedere.
Să zicem că o teză este evaluată de un profesor cu 8,50 și aceeași teză este evaluată de alt profesor cu 9,20, diferența între note fiind mai mică decât un punct, se calculează media aritmetică și rezultă în final nota 8,85.
Să zicem că o teză este evaluată de un profesor cu 7,50 și aceeași teză este evaluată de alt profesor cu 9,20, diferența între note fiind mai mare de un punct intră la recorectarea de către o comisie de evaluare și această comisie concluzionează că nota finală este 6,80. Aceasta este nota care rămâne în final. Nici nu vreau să mă gândesc despre cum s-a făcut evaluările celorlalte teze de către cei doi evaluatori, teze care nu au intrat în procesul de recorectare.
Ar fi interesant un experiment, pe care sunt sigur că nu are nimeni curajul să-l facă, pentru că ar demola sistemul de evaluarea tezelor, atât de mult utilizat în învățământul preuniversitar din spațiul nostru cel mioritic.
Se iau 1.000 de teze scrise de elevi la disciplina Limba și literatura română de la bacalaureat. Tezele se pun în pachete de câte 20.
Se iau 50 de profesori de Limba și literatura română și se pune fiecare profesor într-o sală singur, fără posibilitatea de a comunica.
Se stabilește un barem de notare suficient de detaliat, agreat de toată lumea.
Se dă fiecărui profesor la corectare să corecteze două pachete diferite, astfel încât o teză să treacă prin mâinile a doi profesori corectori, care au lucrat absolut independent.
Se pun față în față notele acordate la fiecare teză de către cei doi evaluatori. Se fac calcule statistice pentru a se vedea dacă procesul de evaluare este omogen și cred în proporție de 90% că nu este omogen din moment ce probabilitatea ca notele să fie egale date de cei doi evaluatori pentru o aceeași teză este sub 10%. Am scris despre acel punct. dacă diferența dintre note este de 0,99 nu se face recorectare și se calculează medie, care în opinia mea este arbitrară, din moment ce într-un clasament un astfel de rezultat îl urcă sau în coboară pe cel evaluat și cu 100 de poziții, mai ales acolo unde pe curba lui GAUSS este mare înghesuială în ceea ce privește numărul de persoane evaluate.
Eu cred că aceste evaluări care nu spun nimic trebuie eliminate și în loc de a dezvolta procese artificiale și aberante de ierarhizare, ar fi mai corect să se gândească alte forme cu mult mai eficiente. Dacă după un așa-zis examen de admitere la facultate, în primul an de studii promovabilitatea este sub 70% este clar că examenul de admitere este nereprezentativ și nu-și mai găsește locul în acea formă.
(02 mai 2023)
No comments:
Post a Comment