Thursday, May 25, 2023

Eu și bibliografia

Eu am ajuns la un asemenea nivel de rafinament, încât numai dacă citesc o bibliografie îmi dau seama care este caracterul autorului acelei bibliografii.
Bibliografia este oglinda autorului ei. Dacă este o bibliografie perfectă, autorul este este un om serios, care știe meserie și căruia nu-i scapă niciun detaliu. Dacă bibliografia are fisuri, este clar că autorul ei nu este ceea ce mi-aș dori să fie în echipa mea de colaboratori și caut să evit să lucrez cu persoanele care nu fac o bibliografie corectă.
Înainte de a face o bibliografie, eu discut cu viitorul colaborator și-i explic exigențele necesare în realizarea bibliografiei.
Prima exigență este aceea de a avea în mână cartea, revista, studiul care se includ în bibliografie.
A doua exigență este legată de transcrierea corectă a elementelor de identificare, folosind originalele.
A treia exigență constă în faptul că eu prezint exemple concrete de cum se scrie ceva în bibliografie.
A patra exigență presupune că tot ce e în bibliografie se referă uniform în lucrarea pe care o vei face.
A cincea exigență este că nu se face bibliografie din bibliografii găsite în alte cărți și reviste.
A șasea exigență se referă la dimensiunea bibliografiei, stabilită prin comparație cu altele de același tip.
A șaptea exigență vizează proporțiile și aici mă refer la cărți, reviste și la vechime.
A opta exigență se referă la cuvintele cheie din titlu, din subtitlurile capitolelor, care să fie în bibliografie.
O lucrare pe care o realizăm nu o scriem pentru a o pune la saramură, ci pentru a o publica la o editură sub formă de carte sau să o publicăm într-o revistă, dacă facem un articol. Vom studia ceea ce au făcut alții și aplicăm reguli simple de calcul. Dacă în medie la articolele publicate în revista unde și noi vrem să publicăm, sunt 3,7 titluri pe pagină, atunci dacă articolul nostru are 10 pagini, este rezonabil ca bibliografia la noi să aibă undeva la 37 de titluri. Dacă în acea revistă articolele au bibliografie cu titluri din ultimii 10 ani, evident și noi în cele 37 de titluri vom avea grijă ca toate să fie apărute în reviste de acum 8 sau 9 ani, în niciun caz să nu fie apărute în reviste foarte vechi.
Cine nu ține seama de exigențele enumerate de mine, dă dovadă de o abordare superficială și la o analiză atentă este tratat ca fiind neserios, superficial, nedemn de a intra într-o echipă și de evitat la colaborări.


(25 mai 2023)

No comments:

Post a Comment