Tuesday, May 30, 2023

Eu și structurile de date

Se impune să fac un mic istoric legat de cum am aflat eu despre structurile de date. Eram student în anul al IV-lea de facultate când profesorul meu de programare marele matematician Dragoș VAIDA ne-a vorbit de implementarea recursivității în limbajul ALGOL și despre algoritmul prin care se implementează scrierea poloneză inversă, care folosește liste și stive.
Când eram student în anul al V-lea, făcând un mic serviciu la biblioteca Centrului de calcul al ASE de la etajul al VII din clădirea din intrarea MACEDONSKI, am căpătat privilegiul de a intra în depozit și de a consulta orice carte doresc, cu condiția de a o pune pe vechiul loc, pentru a nu da de furcă bibliotecarelor care ar fi dorit să aducă vreo carte cerută de cititori. Cu acel prilej am găsit niște cărți și teze de doctorat care aveau în titlu Data Structure sau Structure  de données după cum cărțile erau tipărite în USA sau în Franța. Răsfoindu-le am înțeles ce sunt listele, stivele, arborii binari, dar nu le-am văzut utilitatea în economie, căci eu atunci urmăream să duc ceea ce învățam spre aplicații concrete așa cum mă obligau limbajul COBOL, ca să dau un exemplu mai simplu.
Cu trecerea timpului, după ce am devenit cadru didactic, am vrut să implementez eu niște structuri simulând alocarea dinamică de memorie și să lucrez cu variabile pointer, folosind moduri de adresare adecvate din limbajele de asamblare.
Abia după Revoluția din Decembrie 1989 când s-a înființat Facultatea de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, am preluat cursul de Structuri de date de la A la Z și de acolo a început aventura mea. Am scris cu Romică ADAM un curs și o culegere de probleme de structuri de date, iar mai apoi am scris o carte de structuri de date în două volume, pe care am publicat-o în anul 2008 și care a obținut premiul Academiei Române Tudor TĂNĂSESCU.
Eu zic că mi-am făcut datoria. Am creat un colectiv puternic format din tineri care după ce am ieșit eu la pensie, au continuat predarea disciplinei de Structuri de date și ei au publicat cartea Structuri de date în Editura ASE, București, 2023, avându-i ca autori pe Marius POPA, Cristian CIUREA, Mihai DOINEA, Alin ZAMFIROIU. Sunt mândru că nu am făcut umbră pământului degeaba.






(30 mai 2023)

No comments:

Post a Comment