Tuesday, May 23, 2023

Eu și premianții

Din start trebuie să spun că am fost și eu premiant. Nu am luat premiul întâi, dar am fost pe scenă și am primit premiu niște cărți, fără coroniță, desigur. Îmi pare rău că nu am păstrat diplomele de premiant doi sau trei, dar acum dacă le aveam mă lăudam și eu cu ceva. Întotdeauna i-am respectat pe premianții clasei, pe cei care luau premiu pe munca lor, nu pentru cadourile pe care părinții le făceau învățătoarei sau profesorilor, căci munca și inteligența trebuie apreciate, respectate și de aceea eu m-am înclinat cu respect în fața celor care mi-au arătat că sunt foarte buni și de cele mai multe ori mi-au arătat că sunt mai buni decât mine. Niciodată nu am comentat că ei au luat premiu deși nu-l meritau, dacă eu eram convins că ei erau premianți pe meritele lor.
Știu că mulți dintre premianți s-au pierdut pe drum și știu și de ce. Societatea noastră care este o societate a mediocrității pure, nu acceptă niciodată să aibă în fruntea ei oameni capabili, care s-o dirijeze. Sunt exceptate situațiile în care e de muncă și există riscuri cu consecințe dramatice. Atunci mediocrii se dau în lături și-i lasă pe cei ce vor să riște să se expună. Atunci e vremea premianților. Numai că aceștia, nu prea au curaj și tot la butoane se află unii dacă nu mediocri cel puțin nebuni, pentru care riscul e a doua lor natură. Am cunoscut o situație în care un tip foarte bun, premiant a ajuns la butoane, dar tot l-au mâncat cei din jurul lui, găsindu-i nod în papură. Omul s-a scârbit și a trecut pe planul al VII-lea și-i este foarte bine, iar mediocrii lui o duc din rău în mai rău și se vaită că Dumnezeu nu-i ajută.
Am văzut la viața mea premianți umflați cu pompa, adică ajunși să ia coroniță și să fie pe scenă prin voința și eforturile părinților. Am văzut chiar și olimpici la matematică sau la latină, tot așa, prin voința părințolor. Am văzut și un doctor în științe care-și datora teza mămicuței lui. Și pentru aceștia am respect căci ei au trecutul de copii chinuiți și pentru acel chin merită respect. Ei nu confirmă, căci părinții  nu stau după coada lor tot timpul, mai ales la serviciu, acolo unde ei trebuie să-și dovedească adevărata performanță, personalitatea și mai ales să lucreze independent.





(23 mai 2023)

No comments:

Post a Comment