Monday, May 29, 2023

În statistică, toată lumea este deșteaptă. [ ]

Mie îmi plac la nebunie de persoanele care scriu despre statistică, dar care nu au făcut niciodată o cercetare statistică și nu au folosit acea cercetare statistică pentru a fundamenta o decizie cu care să meargă cu ea până în pânzele albe. De aceea, mie mi se pare că în statistică toată lumea este deșteaptă, dar când îi iei pe oameni la bani mărunți vezi că doar teoria este de ei și practica lor este zero barat.
Am stat și m-am întrebat că privind o foaie matricolă a unui absolvent de facultate cu media șase și un pic foarte mic, un decident a hotărât că respectivul absolvent are calitățile necesare derulării unui stagiu doctoral. Cum tot așa, un alt decident a hotărât că un absolvent cu restanțe repetitive la o anumită disciplină, are tot ce trebuie să devină doctor în acea disciplină.
Vreți numele? Le am și foile matricole ale nefericiților stau mărturie, dar totul costă.
La viața mea, un lucru am făcut și eu în ale statisticii și anume:
- am luat peste 450 de studenți,
- i-am întrebat ce înțeleg ei prin student bun,
- le-am dat suficient de multe indicații,
- răspunsurile au fost anonime,
- am făcut prelucrări statistice primare,
- a rezultat intervalul (7,80; 9,20) pentru studentul bun,
- a rezultat intervalul [9,20; 10] pentru studentul foarte bun,
- am aplicat teste statistice,
- cu 95% încredere studentul cu media în acest interval e considerat bun.
Eu am aplicat ceea ce am obținut în evaluările mele, atunci când a fost nevoie să aleg colaboratori, nu neapărat după mediile de la școală, ci după rezultatele oricăror serii reprezentative de termeni. Dacă din 20 de întâlniri omul era punctual în 17 dintre ele rezulta  = (17/20)*10 = 8,65, deci omul este bun. Când a fost punctual i-am acordat nota 10, când nu a fost punctual i-am acordat nota 1.
Am mai făcut o cercetare statistică pe care am explicat-o și altora, dar eu o folosesc cu succes în practică, referitor la calculul ponderilor asociate calității, respectiv, cantității, când vreau să agreg performanțele indivizilor cu indicatorul IA:
IA = p*min(A,B)/max(A,B) + q*min(X,Y)/max(X,Y)
unde:
A - nivelul cantitativ planificat de realizat,
B - nivelul cantitativ efectiv realizat,
X - nivelul calitativ planificat de realizat,
Y - nivelul calitativ efectiv realizat,
p  - coeficientul de importanță al cantității, 
q - coeficientul de importanță al calității.
Folosind foarte multe serii de studenți de la masterele pe unde am predat, am obținut p = 0,4 și q = 0,6 coeficienți pe care i-am testat și a rezultat că sunt reprezentativi și pe care eu îi folosesc cu succes atunci când vreau să văd cât de tare în parcare e câte un nene cu care eu aș vrea să colaborez, dar mai ales, mi se impune să colaborez și dacă IA < 0,78 am suficiente metode elegante de a nu-l include într-un proiect, căci eu nu sunt omul riscurilor.


(29 mai 2023)

No comments:

Post a Comment