Tuesday, May 23, 2023

Eu și plagiatorii

Nu mi-au plăcut niciodată plagiatorii. Nu este vina lor că sunt plagiatori. Comunismul a deformat totul, iar plagiatorii sunt produsul comunismului. În comunism nu a existat dreptul de autor. În vremurile de demult, care au precedat comunismului, oamenii aveau onoare și onoarea îi obliga să nu facă lucruri mârșave. Ori plagiatul este o mare mârșăvie. Este furt. Dacă în comunism cine fura doi știuleți de pe câmpurile PAP-ului făcea pușcărie, nu același lucru se întâmpla dacă o betonieră care trebuia să ajungă pe un șantier, schimba un pic direcția și ducea betonul fie la nașul șoferului, fie la socrii șoferului, fie la directorul nevestei șoferului. Așa că plagiatul era un fel de a te înfrupta din bunurile altora și nimeni nu se supăra, căci nu era nici lipsă în gestiune și nici nu creștea ceva în ograda celui care plagia.
Când am intrat la doctorat, conducătorul meu științific mi-a zis că plagiatul este o mare rușine. Când am plecat de acasă în clasa a I-a, părinții mei mi-au zis să nu fur și plagiatul este un furt.
În vremurile de demult, veneau prieteni de-ai mei și-mi spuneau că unele persoane au plagiat bucăți importante din articolele noastre. De câte ori îi întâlneam pe plagiatori, le reproșam că n-au venit la mine să le dau materiale mai proaspete, nu vechiturile acelea pe care ei le-au plagiat. Măcar, dacă furau ceva, să nu fie ca ultimii borfași să fure vechituri, ci să fie și ei mai stilați, să plagieze după articole mai noi, mai importante, ca să se bucure și ei de isprava la care s-au dedat.
I-am urât pe hoți, îi urăsc și pe plagiatori, dar mai mult îi urăsc pe cei care sunt plătiți să bareze drumul plagiatorilor, ascensiunea acestora. Există nenumărate modalități de a gestiona o teză de doctorat, ca autorul ei să nu plagieze sub nicio formă. Doar dacă citești o teză îți dai seama imediat de locul unde apare partea plagiată, căci există o mare discrepanță de calitate între ceea ce produce doctorandul și ceea ce este furat de către acesta de undeva. dacă mai și discuți cu el să te lămurești asupra unor detalii se vede imediat că respectivul a furat, căci el nu a înțeles nimic. Dacă înțelegea, avea o minimă inițiativă și construia el ceva al lui, ușor diferit de ceea ce se găsea în lucrarea plagiată, iar dacă insista scotea ceva chiar mai bun.



(23 mai 2023)

No comments:

Post a Comment