Wednesday, May 10, 2023

Lucruri simple de care nu se ține cont

Să ne imaginăm că omul aproape primitiv dorea să bată un cui. El lua cuiul și un pietroi. Se mai lovea el peste degete, dar ajungea să bată cuiul. Când a fost inventat ciocanul, omul, ceva mai evoluat, a folosit ciocanul pentru a bate un cui. Eu nu-mi imaginez pe cineva care dispune de ciocan, ca atunci când vrea să bată un cui, ia un pietroi și bate cuiul, iar ciocanul stă cuminte acolo printre alte scule.
Să ne imaginăm că am mers la un magazin de scule și am cumpărat un fierăstrău electric cu lamă subțire care permite decuparea oricăror forme desenate pe o planșă de placaj ceva mai gros. Am cumpărat acea sculă, am plătit-o, o folosim, dar ori cde câte ori avem nevoie să decupăm ceva, în loc s-o folosim, utilizăm acel fierăstrău manual destul de imprecis. Desigur, că așa ceva nu se va întâmpla, căci noi evoluăm și un principiu de bază al evoluției este acela al folosirii sculelor care ne ajută să executăm operații de calitate cu efort mai redus și cu productivitate mai mare.
Vreau să ducem discuția în altă direcție. 
De ani buni a apărut calculatorul electronic. De câțiva ani calculatoarele personale, telefoanele mobile, tabletele și laptopurile au început să fie accesibile maselor largi, iar funcțiile lor sunt extrem de asemănătoare.
Cu calculatoarele personale, telefoanele mobile, tabletele și laptopurile se tastează texte.
Cu calculatoarele personale, telefoanele mobile, tabletele și laptopurile se transmit mesaje.
Cu calculatoarele personale, telefoanele mobile, tabletele și laptopurile se accesează Internetul.
Cu calculatoarele personale, telefoanele mobile, tabletele și laptopurile se practică jocuri.
Cu calculatoarele personale, telefoanele mobile, tabletele și laptopurile se fac calcule.
În acest context, cred că trebuie să se schimbe radical și programele școlare, căci calculatoarele electronice în formele de calculatoarele personale, telefoanele mobile, tabletele și laptopurile efectuează calcule, adică adunări, scăderi, înmulțiri și împărțiri și este exact ceea ce am zis despre ciocan și despre fierăstrăul electric, ceea ce înseamnă că oamenii trebuie să știe ce înseamnă adunare, scădere, înmulțire și împărțire așa cum știu că un cui trebuie bătut, o bucată de placaj trebuie decupată, fără a mai fi nevoie să purceadă la a executa operațiile acelea așa cum se face în școala din ziua de azi, care a rămas în urmă îngrozitor de mult. Nici scrierea caligrafică nu mai este necesară din moment ce oamenii scriu mesajele în proporție de peste 95% prin intermediul unei tastaturi de la calculatoarele personale, telefoanele mobile, tabletele și laptopuri. Cam așa se pune problema și elevii își manifestă refuzul și repulsia față de tortura la care școala veche îi supune, ca și cum ei ar trebui să bată un cui cu pietroiul, să aprindă focul cu cremenea sau să sape pământul cu ghiarele, când acum în secolul al XXI-lea există  instrumente robotizate.


(10 mai 2023) 

No comments:

Post a Comment