Monday, December 20, 2021

Emil GAVRIȘ și Pavele Pavele

Pe cântărețul Emil GAVRIȘ l-am văzut la Căminul cultural 23 August din Găvana din Pitești, în vremea când eram elev de școală general, vreme în care el era celebru cu cântecul Pavele, Pavele. Era undeva pe la 45 de ani, deci în puterea vârstei de cântăreț.
În repertoriul lui Emil GAVRIȘ s-au aflat melodii precum: Leliță secerătoare, Bine-i în gospodărie, Na, na, na și la mândra, Joc din Bixad, Macină mai iute moara, Fecioreasca, Joc de nuntă, Cântec satiric din Bihor, Vine ploaia de la Cluj, Cântec cu strigături, Mocăncuța, Câte boale are mândra, Pavele, Pavele, Cântec cu strigături, Ia mai zi-i măi din vioară, Drăguț car cu patru boi, Câtu-i Maramureșul, Foaie verde bob arău, Lele dunăreancă, Mă-nsurai, luai nevastă, Joacă mândră, joacă tu, Marioară, Marioară, Anaida și danaida, Dragă mi-e lelița-n joc, Drag mi-e jocul românesc, Cântec din Maramureș, Moruț roșu dintre vii, Cântec de pe Someș, Mândruliță de sub codru, Eu-s ciobanul muntelui, După mure, Cine-o făcut crâșma-n drum, Dunța, Mă dusei într-o grădiniță, Ce stai mândră supărată, Dragostea e fără leac, Io-s oșan, Ceteră din lemn de munte, Place-mi mie veselia, Danțu de la Rășinari, Jocul bătrânilor, Meșterul Manole, Zis-a mândra, Horea păcurarului, Na, na, na și la mândra, Ce fericiți am fi împreună, S-ar ținea mândra de lume, Cântec din Rășinari, M-o făcut maica să joc, Cântec satiric din Bihor, Mocăncuța, Doina din Chelința, Cântec de pe Someș, Jocul bătrânilor din Chelința,  Fă-mă maică flori de fân, Tri, tri, tri, Zi-i băiete, zi-i!, dar și multe altele.
Am apreciat la Emil GAVRIȘ vocea bărbătească și faptul că el și-a respectat meseria. L-am văzut și ceva mai târziu în concerte, când nu mai era așa de tânăr. Avea același costum tradițional, aceeași linie sobră și în cântecele sale nu introducea chiuituri și nici nu avea dialoguri cu publicul. Așa erau vremurile atunci. Concertele nu erau pălăvrăgeli inutile cu texte de doi lei ca acum. Cântărețul era prezentat sec: cântă Emil GAVRIȘ cântecele X și Y. Dacă îl bisa lumea, mai avea pregătit un cântec. Nu am văzut urcând muieretele pe scenă să-l pupe, așa cum nici gagii nu urcau să le pupe pe cântărețele lor preferate.
Emil GAVRIȘ a câtat muzica Maramureșului, o muzică aleasă, ritmată și cu versuri extrem de bine prelucrate,m căci el a cules cântecele de la sursă. În vremea lui Emil GAVRIS nu erau făcătorii de folclor adică de kitsch-uri.





(20 decembrie 2021)






No comments:

Post a Comment