Saturday, December 18, 2021

Măuriuca MATACHE, o voce peste timp

 

Pe Youtube se află cântecele Intr-un luncă tai nuiele, Traiul de la Câmpulung, Stând pe malul Jiului, Bate vântul vinerea,  La fântânița din plai, Măi, Fănică dintre văi, Ușor, puiule, ușor, Teiule, Strânge omul ca furnica, Cine mă puse pe mine,  frunză rotată, La bădița al meu la poartă, în interpretarea lui Măuriuca MATACHE.

Acum foarte mulți ani eram la o nuntă. Acolo cânta o femeie și undeva parcă am recunoscut vocea. Am mers la ea și am întrebat-o dacă este Măuriuca MATACHE. A răspuns afirmativ. Atunci i-am zis că nu înțeleg de ce cântă porcăriile acelea din așa-zisul folclor modern. Femeia s-a uitat mirată. Am rugat-o pe mama să-i dea un costum național mișto și am rugat-o să cânte ce știe ea cel mai bine. S-a conformat. taraful cu care era s-a adaptat repede. A avut un succes imens. La un moment dat, printre ciocnirea de pahare, oamenii aplaudau. 

Măuriuca MATACHE a cântat și sârbe și hore. Lumea a dansat. Veneau la ea și femei și bărbați și o pupau. noaptea aceea a fost magică. Am ajuns la concluzia că oamenii primesc ce li se dă și se bucură nespus dacă primesc numai lucruri frumoase și de calitate. A fost un moment excepțional, pentru că Măuriuca MATACHE era o mare artistă, cu capacitate de a se adapta remarcabilă și care a știut să se dea și după particularitățile tarafului.

În vremurile acelea nu erau clape și nici tarafuri artificiale. Se cânt la vioară, acordeon, țambal, contrabas și cel mult cobză. În zona mea nu se cânta la trompetă sau la saxofon sau taragot. Măuriuca MATACHE avea o voce clară și puternică. La nuntă nu era stație. Erau doar caravane care duceau filme în sate și doar ele aveau boxe, dar asta este o altă poveste.





(18 decembrie 2021)


A1 - Intru-n luncă, tai nuiele (0:00)
A2 - Traiul de la Câmpulung (2:11)
B1 - Stând pe malul Jiului (4:43)

No comments:

Post a Comment