Saturday, December 18, 2021

Un cântec din folclorul nou: Mulți mă-ntreabă de ce cânt

Unde merg și orice fac,
Îmi iau cântecul ortac,
Și-l îngân la deal, la vale,
C-am ieșit la dreaptă cale,
Partidul nostru iubit,
Cântecul mi l-a-nflorit,
Că ne merge mult și bine,
Și ne poartă spre lumină,
Trandafir verde-n ferești,
Cântec drag cu mine ești,
Ca arcușul cu vioara
Și floarea cu primăvara,
Frunză legănată-n vânt,
Mulți mă-ntreabă de ce cânt,
Cui mă-ntreabă, așa i-oi spune,
Că trăiesc în vremuri bune,
Și partidul drag mi-a dat,
Trai și cântec minunat.

Acum este foarte ușor de arătat cu degetul fie spre interpreții acestui cântec, fie spre cei care au adaptat versurile să se potrivească melodiei, dar să cugetăm cum erau atunci vremurile. Să vedem cine ar fi îndrăznit să se ridice să se opună unui activist venit de la centru, în pixul căruia stătea ascensiunea sau prăbușirea fiecăruia dintre noi. Să vedem care dintre interpreții ansamblurilor plătite de la stat ar fi îndrăznit să refuze să cânte când partidul îi cerea. oamenii erau așa de speriați și de temători, încât, cu riscuri imense căutau să opună rezistență venind cu 9 piese de folclor tradițional de excepție și o piesă dedicată partidului. Unii considerau că așa vor reuși să facă să supraviețuiască tezaurul folcloric autentic. Nu iau în brațe pe nimeni, dar nu există o explicație pentru autorii celor 24 Km de dosare și  pentru cei 5.000.000 de turnători ai securității. Era o astfel de atmosferă încât politicul călărea arta cu eficiență maximă, căci poeții erau plătiți după intensitatea cu care cântau partidul, țara, poporul, realizările comunismului. Așa au fost publicați poeții Mihai BENIUC, Maria BANUȘ, Marcel BRESLAȘU, A. TOMA, Dan DEȘLIU și mulți, chiar îngrozitor de mulți alții.


(18 decembrie 2021)

No comments:

Post a Comment