Monday, December 20, 2021

Culegători de folclor versus făcători de folclor

În materialele pe care le-am scris despre cântăreți mi-am exprimat dezaprobarea față de cei care fac texte și chiar muzică pentru diferiți cântăreți. Eu știam că folclorul presupune o mulțime de creatori anonimi, care compun versuri, compun muzică. toate se transmit din gură-n gură și se modifică încet-încet până ajung la formele perfecte pe care le știm de la radio sau de la televizor, cântate de mari artiști ai tezaurului nostru folcloric.

Am o apreciere cu totul specială pentru acei cântăreți care cutreieră satele, stau și ascultă rapsozi și notează texte și melodii pe care le redau ei cu orchestrație și cu ușoare prelucrări, pentru a ajunge la inimile noastre. Sunt unii culegători de folclor care alcătuiesc culegeri de cântece pe care le publică și le pun la dispoziția interpreților. Menirea lor este să conserve bogăția inestimabilă a folclorului nostru tradițional.

Detest din tot sufletul pe făcătorii de texte în grabă, scremute, fără valoare, pe care le vând mai apoi unor soliști, lipsiți la rândul lor de cultură, pe care aceștia le preiau și fără să le digere, le cântă și vin în fața publicului cu producții submediocre, ca și ei ca interpreți. Este trist că și interpreți buni procedează astfeș Chiar am dat banii pe un CD și când l-am ascultat, cântăreața din zona Dobrogei despre care eu aveam o părere excepțională, mi-a dovedit că este lipsită de gust și-mi venea să mă zgârii pe ochi ascultând acele porcării de texte. Mi-a părut rău după bani. N-au fost mulți, dar îmi venea să plâng că-i pierdusem.




(20 decembrie 2021) 

No comments:

Post a Comment