Wednesday, December 29, 2021

Liviu VASILICĂ, marele cântăreț al Teleormanului

 
În vremurile comuniste erau câteva emisiuni unde apăreau cântăreți de folclor. La una din ele a apărut un tânăr student, de fel din Telelorman și când a început să câte, toată lumea care se uita la televizor a rămas cu gura căscată. Era Liviu VASILICĂ. El a venit cu altceva. Cântecele lui erau altceva. Ritmurile lui erau altceva. Versurile lui erau altceva.  În timp am auzit cam. toate cântecele lui Liviu VASILICĂ, pe care le enumer aici, acum:

Hai hai cu trestioara
Marine la nunta ta.
Lunca țipă, lunca zbiară
Pe la noi pe Teleorman
Mult mi-e Gheorghe băutor
Câte flori pe Calmațui
De cine mi-e dor și sete
Fir-ai tu să fii de murg
Dunăre apă vioară
Bună seara mandră bună
In pădure la Vârtoape
Arză-te-ar focul de dor
Pe ulița de mi-e drag
Mărgărit îmbobocit
Brâul
Ce te uiți daică la mine
Codrule cu frunza multă
Codrule mărite domn
Uite lelea bat-o vina
Aș muri da nu acuma
Ce mi-am pus leliță-n gând
Dunăre, Dunăre
Sui pe deal, cobor la vale
Eu pe deal Puica pe vale
Gheorghiță cu păr frezat.

Când am văzut un CD cu cântecele lui Liviu VASILICĂ.  l-am cumpărat. Ori de câte ori am avut ocazia am ascultat toate cântecele de pe acel CD. Mi-am făcut un obicei, acela de a merge pe o bicicletă ergonomică și ascultatul întregului CD coincidea exact cu durata programului meu de antrenament.
Cred că dacă făcătorii de folclor ar studia textele din cântecele lui Liviu VASILICĂ și ar face o analiză a rimelor, și-ar da seama că pentru a construi propriile lor texte, mai au mult de lucru. Cântărețul Liviu VASILICĂ stăpânea foarte bine arta culegerii folclorului autentic și la rândul său adăuga ceva de la el, astfel încât cântecele interpretate de el purtau marca 100% de neconfundat, numită Liviu VASILICĂ. Având meseria de medic, Liviu VASILICĂ avea lejeritatea de a face lucrurile fără grabă, temeinic, de a decanta ceea ce a obținut pe teren și de a șlefui cântecele, până la perfecțiunea pe care o avem noi azi.


(27 decembrie 2021)





No comments:

Post a Comment