Saturday, December 18, 2021

Daniela CONDURACHE și cântecul moldovenesc

Despre cântăreața Daniela CONDURACHE se vorbea în epocă de faptul că era preferata lui Nicolae CEAUȘESCU în noaptea de Revelion. Nu am avut această senzație, căci dacă era așa, ar fi fost privilegiată în acele vremuri cu apariții mult mai frecvente la televizor, ceea ce nu s-a întâmplat. Femeile din mahalaua mea ziceau că Daniela CONDURACHE este o femeie frumoasă, cu port popular cu totul special. Ea venea cu altă muzică în comparație cu celelalte cântărețe din Moldova, unde cântecele erau iuți, ritmate și de joc. Era altceva decât Sofia VICOVEANCA sau Angela MOLDOVAN. 

În repertoriul lui Daniela CONDURACHE se află cântece precum Frumos mai cântă Botgros, Îs din țara paielor, Hai băieți, vă pregătiți, Viața-i frumoasă și-o iubim, Bun rachiu făcea și tata, Are lelea bărbățel, Când eram doar o copchilă, Micșunica, Prin pădurea Gorovei, Merg pe deal și iar pe vale, Pune dop de ciucălău, Hora de la Ipotești, Voi care tăiați pădurea, Ia prindeți juma’ de joc, Hai, la joc, Trandafir de la Moldova, La Popasul Cucorăni, dar și multe altele, printre care și romanțe, căci glasul ei profund îi permite. Cântecul Și primaru-i om bogat, nu mi-a plăcut. Mie așa-zisul folclor nou nu-mi priește căci îmi aduce aminte de proletcultisul cel mai crunt și de obediența oamenilor de cultură față de puternicii zilei.

Daniela CONDURACHE a scos mai multe discuri din care amintesc aici: Am venit și eu la joc - 1985, Ciobănașul ca la noi -1988, Romanțe și cântece de petrecere - 1994, La gardul cu harțapele - 1996, Măi bădiță, măi Gheorghiță - 1996, Trandafir de la Moldova - 1996, Îs din țara apelor - 2017.

Daniela CONDURACHE este o voce specială, puternică, cu o dicție perfectă și păstrează graiul moldovenesc. Așa cum se manifestă, cântăreața Daniela CONDURACHE emană bunătate și echilibru. Am apreciat că Daniela CONDURACHE are imprimări numai cu orchestre de muzică populară cu structură clasică și nu am auzit nici cântat cu acompaniament cu clape, clape la care sunt alergic.




(18 decembrie 2021)






No comments:

Post a Comment