Friday, December 17, 2021

Maria CIOBANU, cântăreața cu voce de privighetoare

Din start, nu voi compara vocea Mariei CIOBANU cu nicio voce a Gorjului, căci vocea Mariei CIOBANU este unică. Se recunoaște din 10.000 de voci care cântă simultan, căci are un timbru aparte. Eu știu de Maria TĂNASE, de Maria LĂTĂREȚU și de Maria CIOBANU. Există niște multe locuri libere și după aceea vin alțte soliste de muzică populară românească. Așa văd eu lucrurile, căci gusturile nu se discută.
Maria CIOBANU are un repertoriu extrem de bogat format din cântece ale ei, din cântece preluate de la alte cântărețe, dar pe care le-a transformat, aducându-le ceva nou, precum și cântece din așa-zisul folclor nou, despre care nu am o părere bună, dar ea a cântat și pe la nunți, dar și în concerte unde acele cântece erau cerute. Cum publicul e suveran, Maria CIOBANU s-a conformat.
Eu am fost la un concert de muzică populară românească unde au cântat mulți soliști. A cântat Maria CIOBANU și a jelit despărțirea de băiețelului ei. Dar a cântat și cântece bune și nu mi-a părut rău că am dat banul pe bilet. Mie nu mi-au plăcut chestiile lacrimogene de la Brașov de la cerbul de aur.
Am apreciat mult costumele ei populare.
În repertoriul lui Maria CIOBANU sunt cântece precum: Mândro-n lunca Nanului, Lume, lume, bun găsit, face-m-aș privighetoare, Greieraș, cobzar de noapte, Colo la Ponoare, Prin pădurea cu flori multe, Geaba mă sculai de noapte, Mă cheamă un dor mereu, Măicuță cu părul alb, Ce n-aș da să mai fiu mică, Roată, roată..., Doar o mamă poate ști, Spune-mi neică-adevărat, Te țin minte, măi, dragă Mărie, A căzut frunza din vii, Lie ciocârlie, Pe un drum bătrân de țară, Ia-ți mireasă ziua bună, Gheorghe, pălărie neagră, Hai, du-mă dorule, hai!, Au, lele, vino-ncoa, Geaba mă sculai de noapte, Omule, măi, omule, Greieraș, cobzar de noapte, Cei mai frumoși ani ai mei, De-o fi neică să te-nsori , Spune-mi, inimioară, spune, Cât de mult am pătimit, Ia-mă, neică, vara-n munte, Mândro-n lunca Banului, Face-m-aș privighetoare, Sanie cu zurgălăi, Aurelu’ mamei..., Vântul de vară mă bate, Lângă poartă am un tei, Spune-mi neică-adevărat, Ai, lele vino-ncoa, Mi-ai luat mândro, dragostea, Dragul măicuții fecior, Copilașii mamii dragi, Puiul mamii, puișor, Ia-mă neică, vara-n munte, Măi Ioane, Ionică, Vino pe Olteț la vale, Cine fluieră și cântă, Tată, eu nu știu de ce, dar și multe, foarte multe alte cântece.
Când a împlinit 80 de ani i s-a organizat la sala Palatului un concert unde Maria CIOBANU a etalat o aceeași voce proaspătă de mare cântăreață de folclor.
Am văzut atunci cum a cântat cu Ionuț și cu cele două fete ale ei, Camelia și celebra soprană Leontina VĂDUVA. Mie nu mi s-a părut chiar fericită structura acelui program, dar 30% tot a fost ceea ce mă așteptam. Nu-mi plac versurile făcute în grabă, fără metafore, cu povești simplificate.




(17 decembrie 2021) 





No comments:

Post a Comment