Thursday, December 23, 2021

Lipsa de generozitate a teatrelor în pandemie

Metropolitan House Opera a avut o inițiativă extraordinară pe toată durata pandemiei crunte. A oferit seară de seară aproape un an și jumătate câte unul dintre cele mai bune spectacole. Trebuia doar să se intre pe adresa de Internet a MET și se accesa direct, fără niciun artificiu pe durata a 24 de ore pentru a cuprinde tot globul pământesc, unul din spectacolele anunțate cu o săptămână în urmă cel puțin.

În țărișoara noastră scumpă, deși teatrele stau cu mâna întinsă la buget, nu s-au sinchisit în afară de Opera Națională din Iași care a procedat la fel ca și MET, să ne ofere dintre producțiile lor. Mă așteptam ca Teatrul Bulandra pentru acre am o plăcere enormă să văd vechi reluări înregistrate să facă gestul, dar n-a făcut-o. Multe teatre aveau modalități întortocheate de a accesa câte ceva. În pandemie, doar că m-a anunțat cineva, am văzut piesa Regina mamă cu Olga TUDORACHE. În rest, n-am prea văzut nimic din Ro. Nu am suferit, căci între un spectacol răsuflat de la Opera Națională București și o capodoperă de la MET, evident, îmi consumam timpul cu capodopera.

Teatrele de la noi nu conștientizează nici acum în ceasul al XII-lea că pe Internet se găsesc miliarde de postări. Vreau ceva, intru pe Internet, dau cuvinte cheie și găsesc o listă de variante cu ceea ce caut. Avantajul este că plătesc doar un abonament și primesc exact ceea ce vreau. Dacă teatrele ar conștientiza pericolul în care se află, nu ar mai fi așa de reticente la a oferi spectatorilor virtuali lucruri extrem de valoroase, pentru a fi atractive. 

Am intrat în ultimul timp pe portalurile unor teatre și am văzut liste cu personal care deservesc scena, adică să zicem actori, care nu apar la televiziuni, dar care joacă. Este foarte dificil să mergi la un teatru să vezi o piesă unde joacă doar niște iluștri anonimi. Biletul nu are cost mare, dar ca să ajungi la teatru pierzi 45 minute, ca să ajungi acasă pierzi alte 45 de minute. Deci o oră și jumătate e doar drumul. Acum, când timpul nostru este drămuit, trebuie să te gândești de două ori până să cumperi bilet pe Internet.

Deplâng lipsa de empatie a teatrelor cu publicul pe perioada pandemiei, în condițiile în care deși nu au jucat, actorii și-au primit salariile de la stat, fără ca teatrele lor să ofere nimic publicului. Era normal și obligatoriu să fie urcate pe poprtaluri pentru câteva zile piese înregistrate și digitalizate. Nu s-a făcut așa ceva și e regretabil. De aceea eu îi tratez cu indiferență și pe actorii și pe directorii de teatre care m-au ignorat pe mine atunci când am avut nevoie de ei. Bine că nu am depins de ei, bine că am avut spectacole de la MET și a fost și mai bine că am găsit pe Internet tot ceea ce mi-am dorit.


(23 decembrie 2021)

No comments:

Post a Comment