Sunday, December 26, 2021

Maria DRAGOMIROIU de la muzică la reclame răsunătoare

Pe Maria DRAGOMIROIU am văzut-o prima dată cu mult înainte de Revoluția din 1989 când era un concert de muzică populară românească la sala polivalentă și dirijor era Ionel BUDIȘTEANU. Ea a cântat două cântece. Era foarte tânără și o bisa lumea. Au urcat pe scenă și felei și bărbați și babe de-i dădeau flori și o pupau. Era tot cu părul acela lung cu care se mândrește acum. Am prevăzut o ascensiune fulminantă a acestei artiste și viața mi-a dat dreptate. Maria DRAGOMIROIU este cineva în muzica populară românească.

În repertoriul lui Maria DRAGOMIROIU se află cântece din repertoriul adevărat precum Murgule, de când te-am luat, Dă-i cu șprițul pân-la ziuă, Neică unde-ai fost aseară?, Cântă-mi, lăutare!, Floricică de pe coastă, Mandruliță de pe grui, Ai zis bade către mine, Să ciocnim paharul!, Ai fost tinerel odată, Stau pe malul Oltului, Cine trece pe cărare, Mai neicuță puiule, Măria nenii Mărie, Porumbel gălbui la pene, Neiculiță neiculiță.

Maria DRAGOMIROIU a cântat cântece din folclorul tradițional. Am avut ocazia s-o revăd pe Maria DRAGOMIROIU la un chef organizat undeva de un boss și am jucat sârbe, iar artista era în mijloc, știa să ducă excelent ritmurile iuți și să-i facă pe oameni să joace drăcește. Până în 1989 costumele cu care apărea Maria DRAGOMIROIU erau foarte apreciate de mine pentru simplitate, pentru faptul că erau prea diferite de ceea ce știam eu de prin colecțiile de artă populară. Cu trecerea timpului a crescut aria brodată și costummul popular a devenit altceva. Nu spun că nu-mi place, dar simplitatea este cea care mă cucerește.

Am revăzut la televizor recitalul Mariei DRAGOMIROIU la Cerbul de aur de la Brașov și mi s-a părut că nu avea o voce proaspătă, de parcă ar fi venit de la o nuntă unde cântase trei zile și trei nopți.

Acum Maria DRAGOMIROIU apare în reclamele farmaciilor CATENA și are succes din moment ce reclama ține de câțiva ani.

Acum ceva timp a avut organizat un spectacol al Sala Palatului ca să se aniverseze niște ani de când cântă. Este criteriu performanței organizarea unui astfel de concert. 

În repertoriul Mariei DRAGOMIROIU se află numeroase cântece din folclorul nou, pe care eu nu dau doi bani, dar și cântece clasice, din folclorul cules de la sursă. Vocea artistei de mare valoare ar trebui ăusă în evidență prin cântece de mare calitate cîci negative existe pentru acele cântece. Trebuie doar să meargă în studiou să cânte și în vremurile aceste ade pandemie lucrul nu este imposibil. Aștept.




(26 decembrie 2021)



No comments:

Post a Comment