Saturday, December 18, 2021

Aurelia FĂTU-RĂDUȚU, o voce deosebită

Aurelia FĂTU-RĂDUȚU a fost o cântăreață a Banatului. La 35 de ani i s-a acordat titlul de artistă emerită a RPR, prin care i se recunoștea valoarea, căci așa procedau comuniștii cu artiștii valoroși ai țării, care arătau că respectă poporul muncitor și care înțeleg mersul istoriei, adică slujesc arta pentru popor.
Mie mi-a plăcut cum cânta Aurelia FĂTU-RĂDUȚU căci în comparație cu exagerările pe care le au cântărețele de azi din Banat în zona costumului, a versurilor, dar și a țopăiturilor ritmice, pe vârfuri de opinci, care enervează. În plus, față de cum se acompaniază acum soliștii cu saxofon, Aurelia FĂTU-RĂDUȚU avea acompaniament clasic de taraf sau de orchestră.
În repertotiul lui Aurelia FĂTU-RĂDUȚU s-au aflat cântece precum: De ce bade, n-au venit, Dragu mi-i bade de tine, Bade-al meu de astă vară, Drag îi e lu'badea jocu', Mulți mă-ntreabă de ce cânt, Pavele, Pavele, De-aș avea un singur dor, Somnul mi-i și nu mă culc, Vai, bădiță, doru mi-i, De-ar fi dorul ca o floare, Iubește-mă bădișor, Vino bade când gândesc, Treci bădiță dealu-ncoace, Hai Ioane, Ioane, Mărita-maș mărita, Mărie, poale ciurate, Bănățancă-s bine-mi șege, Eu mi-s cu badea vecină, Știi tu, bade, ce mi-ai spus, badea-mi rupe inima, Dorule, copil pribeag, Joacă-mă, bădiță bine, Titiană, nume mândru, Iubește-mă bădișor, Răsai lună de cu seară, Mamă, numai o fată ai, dar și multe alte cântece.
Fie că e un cântec lent, fie că este unul iute, artista le-a acordat aceeași atenție, mai ales că textele cântecelor sale sunt culese, nu făcute, mai puțin cele cu iz patriotic sau de propagandă, cum cereau timpurile pentru a avea șansa să aducă și cântece adevărate, pe care artiștii adevărați știau să le strecoare printre câteva cântece de folclor nou, cu temă impusă de partid.
Vocea lui Aurelia FĂTU-RĂDUȚU era cristalină, clară, puternică și cu accente specifice Banatului.
Acum există un festival dedicat artistei Aurelia FĂTU-RĂDUȚU, ca semn al prețuirii artistei.





(18 decembrie 2021)

No comments:

Post a Comment