Tuesday, July 12, 2022

Digitalizarea top-down sau bottom-up?

Cum este și firesc, trebuie să ne întrebăm dacă digitalizarea trebuie să se facă de sus în jos, adică de la organele sau organizațiile statului către populație sau de la populație, către organele statului. Dacă vom zice că adevărul este undeva la mijloc, vom greși profund.
dacă statul vrea să dea tonul în digitalizare și deci digitalizarea să fie top-down, evident, statul trebuie să-l ia pe cetățean drept aliatul lui, să-l:
- învețe,
- studieze,
- stimuleze,
- laude,
- mulțumească.
Cetățeanul formează grupul țintă și acest grup țintă are o serie de caracteristici de care statul care inițiază digitalizarea trebuie să țină seama.
Sunt oameni care nu au poștă electronică, nu au cont de Facebook, nu lucrează cu calculatorul, nu au card bancar, lucrează cu numerar, nu au card de sănătate, nu au telefon mobil, nu folosesc Internetul, nu au calculator. Digitalizarea trebuie să-i respecte, fără a-i pedepsi în vreun fel, dar trebuie să nu-i stimuleze, ci să-i lase în plata Domnului, dacă ei gândesc așa, căci fiecare cum își așterne, exact așa va dormi.
Sunt oameni care acceptă digitalizarea pentru că simt marile avantaje legate în primul rând de economia de timp pe care o obțin când fac plăți de pe telefonul mobil, când comandă alimente de pe telefon, când folosesc aplicații de orientare când sunt la volan pentru a ajunge exact la destinație. Pentru ei, digitalizarea top-down se potrivește ca o mănușă.
Există oameni care nu simt direct beneficiile digitalizării ca procedeu de a manipula informații și ei așteaptă beneficii clare. dacă statul acceptă ca persoanele care folosesc anumite aplicații să plătească taxe reduse cu un procent sau reduse chiar la jumătate în anumite condiții, este clar că acest segment de populație va fi câștigat de partea digitalizării.
Digitalizarea bottom-up ne caracterizează perfect, căci populația a luat-o înaintea statului în ceea ce privește rezervările de camere la hoteluri prin Booking.com, de cumpărare de produse de pe Amazon.com sau Emag.com dar și efectuarea de plăți către furnizorii de utilități prin e-Banking. În pandemie, tot la nivelul executanților a trebuit să se implementeze rapid tot ceea ce înseamnă e-Learning. Oamenii au luat-o înaintea statului și au apelat la tot ceea ce a însemnat aplicații online destinate soluționării de probleme personale, inclusiv de a trimite mesaje între ei pe poșta electronică sau de a se adresa unor organizații tot prin intermediul poștei electronice. Oamenii având exercițiul lucrului cu calculatorul că așa au vrut ei, vor fi ușor de integrat în digitalizare, căci statul le rezolvă probleme pe care ei le intuiau.




(12 iulie 2022)

No comments:

Post a Comment