Friday, July 22, 2022

Nu cred chestia cu creatorii de modă

Eu am făcut studii de economie. Știu să construiesc un model economico-matematic și-mi dau seama rapid care sunt mecanismele după care funcționează și se dezvoltă un fenomen.
Să trecem să analizăm zona creației de modă.
Creatorul de modă X de succes a creat o colecție.
Costul colecției este Y1 euro.
Costul prezentării este Y2 euro.
Piesele colecției se vând la Y3 euro.
Dacă Y3 Y1 + Y2 totul este OK, înseamnă că cheltuielile cu crearea de haine, cu modelele, cu podiumul, cu materialele, cu croitorii, cu magazinele au fost recuperate și creatorul de modă a înregistrat un profit ε. 
Y3 = Y1 + Y2 + ε
Cine are o abordare realistă, va vedea că este extrem de dificil de a gestiona o astfel de activitate, căci Materialele au costuri foarte mari. Hainele au regim de unicat și multe componente sunt realizate manual, costurile fiind pe măsură. Organizarea unei prezentări presupune închirierea unei săli, organizarea sălii, tipărirea de bilete și invitații, încheierea de contracte cu modelele care vor ura pe scenă, angajarea tuturor persoanelor care se ocupă de organizare și de pregătirea manechinelor. Costurile sunt foarte mari. În România am mari dubii că produsele unicat ale creatorilor de modă se vând, căci am mari dubii că există persoane cu banii pentru așa ceva. Eu am văzut multe așa-zise vedete îmbrăcate cu țoale de la lanțuri de magazine ieftine din USA. 
Sunt situații în care primăriile organizează la grămadă prezentări de modă, așa cum s-a întâmplat cândva la Iași sau așa cum consulatul de la Paris sau de la Roma a organizat o prezentare de modă. Numai că acestea nu intră în categoria de business a creatorului de modă și nu se pune.
Este mare fericire pentru creatorii de modă dacă devin angajați ai Primei Doamne sau dacă li se cumpără piese de dive internaționale. Numai că acestea sunt excepții. Deci, persoanele care se laudă cu calitatea de designer de modă, mi-ar face o mare plăcere dacă mi-ar indica unde se află plățile taxelor la fisc pentru activitatea pe care o desfășoară. Altfel, nu cred nimic.
Și activitatea designerilor de modă este o activitate de creație, care are reverberații economice, pentru muritorii de rând, căci totul se rezumă la bani. Este vorba de banii cheltuiți pentru a realiza o colecție și de a o prezenta, de banii cheltuiți pentru produse de serie mică, dar pe cealaltă parte este vorba de banii încasați din vânzarea către lumea cu bani mulți a produselor. Nu oricine are banii să  îmbrace o rochie DIOR sau să aibă la mână un ceas unicat de 1.000.000 de euro.În. Ro există  creatori de modă precum Adina BUZATU, Cătălin BOTEZATU, Alexandru CIUCU, Romanița IOVAN, Irina SCHROTTER.


(22 iulie 2022)

No comments:

Post a Comment