Tuesday, July 26, 2022

Emil SCARLAT, nume de referință în Cibernetica Economică românească

L-am cunoscut pe Emil SCARLAT în anul universitar 1968 - 1969 pe când eram student și locuiam la Căminul SAHIA cel de lângă Grădina Icoanei. Emil SCARLAT era studentul de nota 10 la examene, lucru pe care l-au remarcat colegii de cameră, toți fiind în fie în anul al IV-lea sau în anul al V-lea. l era student la Cibernetică, iar eu eram student la Mecanizare. 
Timpul a trecut și Emil SCARLAT a terminat facultatea de Cibernetică și ne-am revăzut pe poziția de colegi în catedra de Cibernetică Economică.
Dumnezeu a vrut ca să facem doctorat la același conducător, marele profesor Ludovic TOVISSI. Eu am terminat doctoratul în 1977 cu teza Modelul economico-matematic al secției industriale, iar Emil SCARLAT a terminat doctoratul în 1979 cu teza Utilizarea modelelor dinamice in conducerea sistemelor economice.
Emil SCARLAT a avut o colaborare deosebit de rodincă cu profesorul Ludovic TOVISSI, ceea ce s-a concretizat prin publicarea cărții Metode si modele ale analizei economice structurale, în anul 1979, la Editura Științifică și Enciclopedică din București, de 425 pagini.
Am urmărit activitatea publicistică a lui Emil SCARLAT și am remarcat profunzimea abordărilor sale, iar lucrările publicate ca singur autor sau în colaborare sunt mărturie a calităților remarcabile de cercetător ale lui Emil SCARLAT.
Vremurile în care noi am început activitatea didactică erau aspre, promovarea de la asistent universitar la lector universitar a fost anevoioasă, iar pentru a promova pe postul de conferențiar a trebuit să vină Revoluția din Decembrie 1989, pentru a deveni realitate. Emil SCARLAT a trecut prin toate trepte până la a a obține titlul de profesor universitar.
Monografiile Cibernetica sistemelor macroeconomice reale - 2005, Dinamica sistemelor - 1994, Agenți și modelarea bazată pe agenți în economie - 2005, Cibernetica economiilor monetare și deschise - 2005, Bazele ciberneticii economice 1997, Macroeconomie dinamică - 2001, Dinamica sistemelor  - 1994, reprezintă încununarea unei munci asidue de cercetare a lui Emil SCARLAT. 
El a elaborat numeroase lucrări de cibernetică economică în colaborare, din care enumer aici: Curs de cibernetică economică : cibernetica sistemelor microeconomice - 2000, Dinamica economică : vol. 1 : Dinamica sistemelor haotice - 2002, Bazele ciberneticii economice -2012, Curs de cibernetică economică : cibernetica sistemelor microeconomice - 2000, Curs de cibernetică economică : teoria generală a sistemelor cibernetico-economice : partea I - 1993, Sisteme cibernetice ale economiei de piață -1997, ceea ce arată deschiderea spre a aborda probleme foarte actuale ale ciberneticii economice.
Profesorul a coordonat elaborarea a numeroase teze de doctorat ale unor tineri foarte valoroși precum Nicolae, Anca-Iuliana, Neghină, Diana-Elena, Tatu, Vasile-Daniel, Lungu, Eliza-Olivia,  Bradea Ioana-Alexandra, dar și altor doctoranzi, azi specialiști importanți în cibernetica economică.
Am avut ocazia să scriu despre profesorul Emil SCARLAT un articol în 20 martie 2017, articol care se află la adresa  https://ionivan1947.blogspot.com/search?q=emil+scarlat
Profesorul Emil SCARLAT mi-a acordat un interviu în 12 decembrie 2020, interviu care se află la adresa:
https://ionivan1947.blogspot.com/2020/12/interviu-cu-profesorul-cibernetician.html
Azi când primeam telefoane de felicitare că împlinesc 75 de ani, vestea că profesorul Emil SCARLAT a plecat dintre noi m-a lovit ca un trăznet. Cibernetica economică românească este de azi cu mult mai săracă, iar eu m-am întristat că am pierdut un reper de profesionalism, seriozitate și profunzime în activitatea de cercetare științifică autentică.

(26 iulie 2022)





No comments:

Post a Comment