Friday, July 22, 2022

Cultura la români

Cultura la români a rămas înțepenită în comunism.
Oamenii de cultură nu au intrat deloc în mecanismele economiei de piață.
Cultura vrea bani de la buget și profit barosan de capitalism.
Să zicem că vreau să fac un film. Merg la bancă. Iau credit. Plătesc scenariu. Închiriez echipamente. Plătesc actorii. Realizez filmul. Îl vând cinematografelor. Cinematografele vând bilete spectatorilor. Dacă suma încasată e mult mai mare decât creditul , plătesc creditul, am profit și am făcut un film în condițiile economiei de piață. Am riscat pentru proiectul meu și am câștigat. Dacă am câștigat un profit de 1.000 de ori decât valoarea creditului, bravo mie, înseamnă că ideea din film, actorii și acțiunea au fost recunoscute de spectatorii care s-au îmbulzit să vadă filmul meu.
În realitate, lucrurile nu stau nici pe departe așa. Comuniștii din cinematografie au o idee, cerșesc bani de la buget, realizează și ei ceva, filmul e scremut, nu se vând bilete, nu se recuperează banii băgați, căci investiție nu este din moment ce banii vin de la buget și nimeni nu riscă nimic.
Așa stau lucrurile și în teatre. Actorii sunt salariați. Joacă sau nu joacă, salariul le merge. Au sau nu talent și performanță, salariul le merge. În realitate, ar trebui să se întâmple cum era cu piesa Take, Ianke și Cadîr care se juca cu casa închisă, căci era piesa mare, erau interpreții mari și spectatorii se îmbulzeau să-i vadă pe cei trei mari monștrii sacri Radu BELIGAN, Marin MORARU și Gheorghe DINICĂ.
Acum, ministrul ROMAȘCANU vorbește de vouchere de spectacol. Adică statul dă bani într-o altă formă, dar tot subvenție se cheamă, pentru cei care fac spectacole. Deci nu calitatea, nu conținutul, nu jocul actorilor sunt elementele care să mă facă pe mine să scot banul din buzunar să merg la spectacol. Voi fi obligat să văd spectacole mediocre, să dau de mâncare unor cântăreți fără de talent, căci dacă am voucherul, să nu-l pierd, de voie sau de nevoie, merg să pierd timpul. Cultura comunistă, bazată pe bani de la buget funcționează, iar cu voucherele de spectacol va înflori.



(23 iulie 2022)

No comments:

Post a Comment